1 av 2
Elbåtsredare Jeppe Larsen tar ur batteriet för laddning
2 av 2
Elbåtsredaren Jeppe Larsen på tur med elutombordare.

Ren tur med ström. Klotet testar eldriven utombordare som kan laddas med solceller.

På tur med ström
6:12 min

Om man vill åka helt utan avgaser så miljövänligt som möjligt gäller förstås att ro, paddla eller att gå för segel, men om man nu vill gå för motor för att komma längre i skärgården så kan elmotor vara ett alternativ.
--Det är rent och smidigt. Man bara sätter på on-knappen och kör iväg så man slipper att rycka i snöret på en tvåtaktare som inte vill starta, säger elbåtsredaren Jeppe Dyberg Larsen när vi testar en elutombordare med motsvarande 3 hästkrafter.

Jeppe Dyberg Larsens vattenlimousin med elmotor kan ta 12 passagerare och köra 40 sjömil i fyra knop på en laddning. Den elutombordare vi nu testar ihop klämda i en gummibåt mitt i Stockholm är en tysk motor (Torqeedo) som motsvarar 3 hästkrafter. Den har ett inbyggt litiumbatteri som går att ta loss och ladda på några timmar hemma i elurtaget. Sen kan man köra 8-10 timmar i några knop, men den kostar runt 18 000 kronor att köpa, vilket är många tusenlappar mer än motsvarande bensinmotor.

– Fördelen med att köra elbåt är tystnaden, energieffektiviteten, att man slipper fossila bränslen och kan bli självförsörjande åtminstone omens fritidsbåt har solceller och vindsnurra, anser Jeppe.
Han har ritat på en eldriven katamaran tillsammans med två skeppsbyggare på KTH som skulle kunna gå i två knop på solel utan att behöva ladda i hamn.

De vanligaste elmotorerna på sjön är annars så kallade trollingmotorer som kostar några tusenlappar, men är svaga och tänkta för till exempel att sakta köra samtidigt som man drar ett fiskedrag efter båten. Det finns också inombordsmotorer för segelbåtar och nu också en 80 hästars elutombordare som kan plana i 25 knop men som kostar mellan 250 000 – 500 000 kronor inklusive batterier och som väger flera hundra kilo.
– Om man kör mycket så kan det löna sig och tjäna in den dyra motorn eftersom man slipper dyra bränslekostnader, påpekar Jeppe.

Hans rederis vattenlimousin (Duffy boat) kostar elen 7 kronor för en full tank och elutombordaren vi testar kostar bara runt 50 öre att fulladda. Men Jeppe tror att det skulle behövas en miljöbåtspremie på runt 5000 -10 000 kronor för att vanliga fritidsbåtsägare ska satsa på en elmotor i dagsläget och för stora motorer behövs nog en supermiljöbåtspremie på 100 000 kronor.

Det finns också hybridmotorer som går på både el och bränsle och nu har också första bränslecellsbåtarna testats (kanalbåt i Holland bla), men Jeppe tror att det lär dröja 20 år innan den tekniken med tankbara batterimotorer blir något för den vanligen båtägaren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".