Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.

KTH-forskare visar bränsleceller för Obama

Publicerat onsdag 4 september 2013 kl 15.50
Obama besöker KTH
(1:43 min)
1 av 4
Göran Lindbergh, professor i kemiteknik KTH ska visa president Obama sina bränsleceller.
2 av 4
USAs president Barack Obama
3 av 4
KTHs team i Shell Eco Marathon 2013 med elbilen Elba och bränslecellsbilen Sleipner
4 av 4
Staffan Laestadius, professor i industriell omvandling vid KTH anser inte att Obama behöver ny svesnk miljöteknik för att sänka utsläppen radikalt.

När Barack Obama landat i Sverige idag ska han bland annat prata klimatfrågor med statsminister Reinfeldt och besöka Kungliga tekniska högskolan KTH i Stockholm för att titta på några exempel på svensk miljöteknik. En av dem som ska visa upp sin forskning för den amerikanske presidenten, är Göran Lindbergh, professor i kemiteknik och expert på batterier som kan tankas, så kallade bränsleceller.

– Det är ju jätteroligt att få möjlighet att presentera sina resultat för kanske världens mest inflytelserika person. Samtidigt som det också börjar pirra lite i magen när man tänker på vem det är man ska träffa, säger Göran Lindbergh.
– Vad tror du att ett sådant här besök av Obama kan betyda för hållbar teknik och er forskning?
– En uppenbar effekt av det är förhoppningsvis mer uppmärksamhet och det tror jag är bra för allt ifrån rekrytering av studenter till det här området och det är klart att vi hoppas att det ska bli ett ökat intresse i Sverige så att vi ser större internationella insatser på det här området. Det har inte varit så högt prioriterat, enligt Lindbergh.

President Obama kommer i eftermiddag under en halvtimme besöka KTHs utrymda bibliotek. Där ska han bland annat titta på bränsleceller som är batterier som kan tankas med vätgas eller flytande bränslen som metanol och på kemisk väg omvandla dem till elektricitet.

Flera stora biltillverkare satsar nu på serietillverkning av bränslecellsbilar, men Göran Lindbergh och hans kollegor på KTH har sett pengarna minska under senare år till svensk forskning på billiga bränsleceller.

Göran Lindberghs studenter har byggt en trehjulig 45 kilo tung ensitsig bränslecellsbil som kan köra 150 mil på vätgas med ett energinnehåll motsvarande en enda liter bensin. Den kom på åttonde plats av 27 studentlag i våras i en europatävling i snålkörning.

Från amerikansk sida finns också ett intresse kring effektiv svensk tillverkning av biogas och etanol och smarta elnät som klarar stora svängningar av vind- och solkraftsel.

Staffan Laestadius som är professor i industriell omvandling vid KTH anser att USA inte borde fokusera på ny miljöteknik. Lösningarna finns redan för att snabbt få ned klimatutsläppen anser han.

Man åker mer bil där, man bor väldigt utspritt, man konsumerar mer prylar, mer kilo per person än något annat land i världen. Det måste man komma åt och för det behöver man inte ny teknik utan här gäller det att organisera livet och samhället på ett annat sätt, säger Staffan Laestadius som är aktuell med en ny bok om hur Sverige ska nå klimatmålen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".