Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskapsradions internationella miljöprogram.
Konsumentguider

GoodGuide och Shopgun - appar för att välja rätt

GoodGuide och Shopgun
8:14 min
1 av 3
GoodGuides forskningschef Bill Peace
2 av 3
GoodGuides grundare Prof. Dara O´Rourke
3 av 3
Shopgun Foto: © 2014 Consumentor

I USA där har 1 miljon amerikaner laddat ned appen Goodguide i mobilen och kan då skanna streckkoden på varor i butikshyllan för att inte gå på några nitar. Forskare vid universitetet i Berkeley i Kalifornien startade ett företag och dammsög nätet på information kring 145 000 varor som poängsatts så att man ska få veta vilka kakpaket och scahmpoflaskor man ska undvika. Johan Bergendorff åkte till San Fransisco för att få en demonstration och så har vi testat svenska appen Shopgun.

Forskningschefen på GoodGuide, Bill Peace, har ställt upp några varor på skrivbordet och klickar på appen och riktar mobilkameran mot streckkoden på barnschampoflaskan. Den sammanvägda poängen blir 4,6 av 10, på hälsa får den noll, eftersom den innehåller konserveringsmedlet Butylparaben som misstänks kunna vara cancerframkallande.

Schampot innehåller dessutom ytterligare fyra ingredienser som inte är förbjudna, men som hälsomyndigheter och forskare i USA satt varningsflagg på. Istället för den här flaskan kan man få sponsrade förslag på barnschampon med höga poäng. Bill Peace riktar sen mobilkameran mot en hudkräm, men får problem att fokusera in streckkoden på den böjda flaskan.

Streckkoder ger varje vara en unik märkning, men är inte alltid så lätta att hitta eller att zooma in, och det är ju inte meningen att man ska behöva få hjälp att hålla flaskan i butiken skrattar Bill Peace generat när mobilen krånglar för honom. Företaget försöker nu få fram en app som istället känner igen varje produkt i kameran på förpackningens utseende.

Det är mycket som ska vägas samman i en siffra över miljövänlighet. 25 anställda på kontoret i centrala San Fransisco dammsuger hela tiden nätet efter offentlig information från företag, myndigheter och miljöorganisationer. Är produkten certifierad med miljö- eller rättvisemärkning ger det extrapoäng, men oftast kan man inte få så detaljerad bild av varje pryl. Istället får man ofta nöja sig med vad som är känt om tillverkarens övergripande miljöarbete kring råvaror, transporter, utsläpp och återvinning, inte just hur stora utsläppen från exakt den här flaskan är.

Bill Peace berättar att framöver ska varje användare själv kunna ställa in precis vilka saker just han eller hon bryr sig om istället för en ihopslagen miljöpoäng i mobilappen och på webbsidan för nätshopping. Kanske vill man absolut inte köpa något som testats i djurförsök, men struntar i ohållbar palmolja eller att den tillverkats med stora klimatutsläpp?

Grundaren till GoodGuide, professor Dara O´Rourke har forskat 20 år kring arbetsrätt och miljöfrågor i tillverkningsindustrin vid Berkeleys universitet, och idén till appen fick han när han köpt en solkräm till sin dotter för några år sedan, och undrade vad han egentligen smörjde in henne med.

Dara O´Rourke läste på och upptäckte fyra problematiska kemikalier i solkrämen, men så hade han också hjälp av ett gäng doktorerade forskarkollegor. Den här informationen tyckte han att varje förälder borde få på ett enkelt sätt och så bestämde han sig att starta ett företag kring idén.

Först var det svårt att skrapa ihop startkapital eftersom det är oerhört dyrt att samla ihop trovärdig information om hundratusentals varor, och få vill betala för annonsutrymme när man får låga poäng titt som tätt på sina produkter i appen. Men några riskkapitalister i Silicon Valley slantade tillslut upp de miljontals dollar som krävdes.

Nu har företaget börjat gå med vinst. Inte på appen för konsumenter, utan för att stora amerikanska detaljhandelskedjor som Target nu betalar miljoner för att få alla varor som de köper in till sina varuhus poängsatta för att slippa de sämsta. Och när så stora spelare som lågpriskedjan Target ställer krav på miljö, hälsa och arbetsvillkor, då lyssnar tillverkarna, berättar forskningschefen Bill Peace.

Ännu är det långt ifrån allt i en butik som man kan få GoodGuide-poängen på. Alla varor utan streckkod går bort som färsk frukt och kött till exempel och appen funkar bara i USA för varje marknad har sina egna förpackningar och streckkoder. Det har funnits ett stort intresse från flera EU-länder att få till något liknande berättar Bill Peace. I Frankrike och Holland har man försökt, men inte lyckats skrapa ihop tillräckligt med pengar.

Kanske kan företaget tänka sig att expandera till Europa på sikt, om man kan hitta stora kedjor som är beredda att betala vad det kostar att nättråla efter information kring de hundratusentals produkter som säljs på vår kontinent. Men inte bara för att Europeiska konsumenter ska få veta om en vara är hälsosam, miljövänlig och schysst producerad, det måste vara lönsamt också.

Det finns också en svensk app för smartmobiler med miljö, hälsa och etikråd som heter Shopgun. Bakom den står ideella krafter som samordnar en massa köpråd från miljö- och konsumentorganisationer. Enligt uppgift har de 45 000 varor inlagda som man kan läsa av i matvarubutiken med streckkodsläsare i mobilen, men när Klotet testade så var det många varor som den inte hittade.

Någon enkel information av typen den här är bra eller dålig för miljön får man inte, utan länkar till en massa sidor med köpråd där man sen får läsa vidare och så får man själv dra slutsatser efter det så det är nog bara de mest engagerade som orkar lägga flera minuters läsande efter varje skanning.

Johan Bergendorff
johan.bergendorff@sr.se

Miljömärkesguider

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".