1 av 8
Marie Delaperrière öppnade sin sin butik Unverpackt i Kiel i februari 2014.
2 av 8
Kundernas glasburkar vägs och vikten räknas av i kassan.
3 av 8
I butiken säljs bla lokalproducerad rom i lösvikt
4 av 8
Även rengöringsmedel säljs på lösvikt. Foto: Marcus Hansson / Sveriges Radio
5 av 8
Drycker kan tappas på kundens egna medhavda flaskor.
6 av 8
Gryner förvaras i burkar med tappkran för hygienens skull.
7 av 8
Sara Wolf och Milena Glimbovski har startat en crowdfunding betald förpackningsfri butik i Berlin. Foto: Katharina Massmann - unverpackt orginal
8 av 8
Så här ser den förpackningsfria butiken ut i Berlin. Foto: J Schröder / Original Unverpackt

Den förpackningsfria butiken i Kiel

På besök i en förpackningsfri butik i Kiel
6:33 min

En matbutik helt utan förpackningar, hur kan det fungera? Jo, genom att man tar med sig sina egna förpackningar och fyller dem med det man vill ha. Det finns redan butiker i flera europeiska länder som gör det här och kunder som inte verkar ha något emot att släpa på glasburkar och plastflaskor. Tysklands första förpackningsfria butik ligger i Kiel. Där öppnade Marie Delaperrière sin butik den 1 februari i år, för att erbjuda Kielborna en lång rad livsmedel utan förpackning.

Günter Krüger visar upp sina inköp, i en medhavd enlitersplastbytta ligger fruktmüsli och så har han tryckt ner en halv limpa bröd i sin ryggsäck. Och nej, han tycker inte det är jobbigt att behöva släpa med sig egna förpackningar till butiken. Det är mindre ansträngande än att gå ned med soporna hela tiden, menar han.

Hälften av sina dagliga inköp gör Günter Krüger här och förpackningsfritt tycks snabbt ha blivit populärt i Kiel. Den timme jag är i butiken en onsdag eftermiddag kommer och går kunder hela tiden. Butiksinnehavaren Marie Delaperrière har knappt tid att prata med mig. Till slut visar hon iallafall runt.

– Här har vi pasta, nötter, kryddor, kex, mjöl, diverse torrvaror, frukt och grönt, men också tvättmedel, tvål och alkohol i form av lokalt tillverkad rom, visar Marie Delaperrière.

På hyllorna står specialtillverkade förvaringsssystem. Det liknar lite hur lösviktsgodis förvaras i Sverige, i lådor med lock och små spadar bredvid som man skopar upp det man vill ha. Mjöl och gryn förvaras i höga genomskinliga plaströr, längst ner finns en liten lucka och med en liten spak för att tappa ur det man vill ha.

Meningen med de här avtappningsbehållarna är att det blir hygieniskt, ingen kan hålla på ta i maten med händerna eller hosta på den. För att man inte ska betala för vikten på sina medhavda glas- eller plastförpackningar, finns vågar utställda i butiken. På en sån ställer man sin burk och skriver ut en lapp med tomvikten, som sedan dras av när man betalar i kassan.

Idén till butiken fick Marie Delaperrière efter att ha sett program på teve om sopberg. Efter att ha stört sig på, som hon säger, överförpackade varor. Men, undrar jag, bristen på reklam och bilder på produkten, är inte det ett problem?

– Precis som med vanlig reklam spelar utseendet, alltså hur varorna presenteras, en avgörande roll, och genom att jag uppmuntrar kunderna att provsmaka så kan de själva låta sig övertygas över kvalité och smak. Det är det bästa säljargumentet, säger hon.

Sabrina och Alexander Dumke är här för första gången. De har fyllt två glasburkar med kikärtspulver och majsmjöl och står nu och funderar på vad de ska äta till middag. De menar att bristen på reklam gör matvarorna billigare och jämför till och med priserna på vissa varor med dem på lågprisvaruhus.

I Tyskland är stora matbutiker som bara erbjuder 100 procent ekologiska produkter ett utbrett fenomen. Men de är ofta rejält mycket dyrare än vanliga matbutiker. Här känns prisnivån mer normal.  Och, tillägger Alexander Dumke, utan förpackningar, ser man dessutom hur varan ser ut.

Sammanlagt finns det 350 produkter här, vilket är en bråkdel mot vad som finns i en normalstor livsmedelsbutik. Ja, det är till och med mindre än i en välsorterad kiosk. Trots det känns utbudet rikt och varierat. Men, det saknas kött, fisk och mejeriprodukter. En charkuteri- eller ostdisk innebär omfattande sanitetskrav, en för stor investering, säger Marie Delaperrière.

Marie Delaperrière är realist. En stor supermarket med 1000-tals varor utan förpackning och med hundratals kunder som ska väga sina egna förpackningar tror hon inte på. Det skulle bli för mycket spill och spring. Men små butiker med kunder som värdesätter kvalité och smak fungerar. Sedan Marie Delaperrière startade har intresset varit stort.

Nu i mitten av september öppnade under stort ståhej en annan förpackningsfri butik i Berlin. Där har tre unga tjejer med hjälp av en framgångsrik crowdfunding-kampanj  samlat in en miljon kronor och därigenom också byggt upp intresset för den nya butiken.

Även Marie Delaperrière tror att konceptet har möjlighet att växa. Många har varit intresserade av att göra samma sak bland annat i Hamburg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".