Maria Smith, miljöchef på ICA tror att mer ekologisk frukt kommer att säljas utan förpackningar. Foto: Kristola/Sveriges Radio
1 av 2
Maria Smith, miljöchef på ICA tror att mer ekologisk frukt kommer att säljas utan förpackningar. Foto: Kristola/Sveriges Radio
Sanna Due Sjöström jobbar med hållbar konsumtion och att förebygga avfall på Naturvårdsverket. Foto: Kristola/Sveriges Radio
2 av 2
Sanna Due Sjöström jobbar med hållbar konsumtion och att förebygga avfall på Naturvårdsverket. Foto: Kristola/Sveriges Radio

ICA: kunder uppskattar produkter i lösvikt

ICAs miljöchef om förpackningsfritt
5:26 min

När ICA tog bort förpackningarna på sina ekologiska äpplen ökade försäljningen med 500 procent på ett och ett halvt år. Miljöchef Maria Smith säger att kunder tilltalas av att framförallt ekologisk frukt säljs utan förpackning.

– Bilden är att just frukt och grönsaker vill man faktiskt kunna välja själv: vilket äpple man vill ha och hur många. Det tror jag kommer öka framöver.

Maria Smith tror ändå att förpackningar kommer att finnas kvar, och framhåller att de också är positiva ur miljösynpunkt genom att skydda produkten under transporten och förlänga  livslängden.

– Det handlar ju väldigt mycket om att skydda innehållet. Det klassiska exemplet är väl gurkan, där det faktiskt är så att gurkan inplastad håller mycket längre för då förhindrar man vattenavgången.

Däremot tror hon inte att förpackningar behövs för att skydda ekologisk frukt på grund av att den skulle vara mer ömtålig, eller så att den inte "smittas" av konventionellt besprutad frukt, som brukar hävdas i debatten.

– Nej, det gäller förstås som med all lösvikt att man har en bra hantering så att de hålls separerade. Det har ju diskuterats det här med allergifrågan, men det gäller ju samma sak där, att man har bra rutiner kring hanteringen i butik.

Men frukt och grönt som säljs i lösvikt måste ju plockas i något, vanligtvis de tunna plastpåsar som EU just nu förhandlar om att kunna minska användningen av. Så hur går det ihop?

– Det jobb som pågår inom EU är väldigt bra och vi ställer oss helt bakom syftet som ju handlar om att minska nedskräpningen, inte minst när det gäller plastavfallet i haven.

– Just nu är ju fokuset mycket på tjockleken på kassarna, och inte, som jag tror är väldigt viktigt, på att öka medvetenheten på vad man ska göra med kassarna. Och så klart att man har en bra avfallshantering. Det ser ju väldigt olika ut i olika EU-länder. 

Maria Smith säger att ICA tittar på om de tunnare frukt- och gröntkassarna kan göras av grön polyeten som är en förnybar råvara och även de tjockare bärkassarna tror hon kommer att finnas kvar.

– De kommer nog att finnas kvar på ett eller annat sätt. Vi ser ju att fler och fler butiker just har den här grön-polyeten-kassen och det tycker jag är jätteroligt. En kasse som ser ut och känns som en vanlig kasse, men som faktiskt består av förnybar plast.

ICA säger att de säljer omkring 100 miljoner plastkassar och 15 miljoner papperskassar per år för 2.50 styck, skriver tidningen Affärsvärlden, som då räknat ut att matvarukedjan gör en vinst på över 200 miljoner kronor varje år bara på kassarna.

– Det är inte det som är det viktiga. Kunderna vill ha något att bära hem sina varor i. Vi ser gärna att de väljer en fler-gångs-kasse och väljer man en plastkasse ska man förstås återanvända den så många gånger som det bara går, avslutar Maria Smith.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".