1 av 4
Arthur Honegger. Foto privat
2 av 4
Conrad Graf-flygel. Foto: Andreas Praefcke
3 av 4
Lokomotivet Pacific 231. Foto: Roloff
4 av 4
Pianisten Hans Leygraf 1952. Foto: Bertil Danielsson, SVT foto.
P2 ARKIV klassiskt

Arthur Honegger i Göteborg samt Hans Leygraf spelar Schumann

Curt Carlsson letar guldkorn från förr i Sveriges Radios arkiv. Idag: Arthur Honegger dirigerar egna verk vid sitt Sverigebesök 1948 med Göteborgs symfoniker samt Hans Leygraf spelar Schumanns Kinderszenen på ett hammarklaver byggt av Conrad Graf. En inspelning gjord i Börsalen 1957.

Den schweiziske tonsättaren Arthur Honegger (1892-1955), hade ett mycket stort inflytande på mellankrigsgenerationen av de svenska tonsättarna. Gunnar de Frumerie, Dag Wiren och Gösta Nystroem var några av de svenska tonsättare som reste till Paris och där kom i kontakt med Honeggers musik. Särskilt Honeggers stora oratorium Kung David gjorde ett bestående intryck bland dessa unga svenska tonsättare. Så när andra världskriget äntligen var slut var tanken hos flera i det svenska musiklivet, att man på något sätt måste få hit Honegger till Sverige. Och 1949 lyckades det. Honegger dirigerade först i Göteborg, sen kom han till Stockholm för att bland annat framföra sin nya fjärde symfoni. Radiotjänst – som ju Sveriges Radio då hette – spelade in honom när han dirigerade egna verk, redan i Göteborg den 22 februari 1949.

MUSIK:
1. Arthur Honegger: Uvertyr till Shakespeares Stormen (1929)
2. Arthur Honegger: Symfoni nr 4 ”Deliciae basiliensis” (1946)
2. Arthur Honegger: Pacific 231 (1923)
Göteborgs symfoniker – Arthur Honegger
Inspelat 22 februari 1949

I Sveriges Radios programtidning Röster i Radio kunde man läsa en intervju med Honegger gjord vid Sverigebesöket 1948 där han berättar för musikradions Magnus Enhörning om sin fascination för tåg.

”Har ni känt den rent mänskliga muskulära kraften i ett lokomotiv som startar?” frågar han Röster i Radios utsände reporter Magnus Enhörning, i det han med sina kraftiga armar visar i uttrycksfulla gester hur de olika rytmmomenten växer fram till en rörelse framåt.

”Man bara drar i spakarna lite grand så skapar man liksom levande individer. De har alla skilda fysionomier och karaktärsdrag. Jag har själv kört dem – ’The flying Dutchman’ och andra,” säger han. ”Det är en vidunderlig upplevelse av en pulserande rörelse, att stå där framme. Särskilt när man bromsar. Då kommer det efterföljande tåget och pressar och stinger i ryggen som ett ohyggligt kraftkoncentrat…”  

Resten av programmet ägnas åt pianisten Hans Leygraf som 1957 spelade in musik av Robert Schumann och Franz Schubert på ett hammarklaver byggt av den österikiske klaverbyggaren Conrad Graf (1782-1851). Hans instrument var eftertraktade av dåtidens musiker. Både Beethoven, Schumann och Liszt ägde instrument byggda av Graf. Det instrument som Leygraf här spelade på var just från byggt omkring 1830.

MUSIK:
Robert Schumann: Kinderszenen (1838)
Franz Schubert: Menuett nr 2 (D 995:2)
Hans Leygraf, hammarklaver
Inspelat april 1957.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".