1 av 2
Charles Barkel med Radioorkestern 1925. Foto SVTbild
2 av 2
Pianisten Olof Wibergh 1950. Foto: Röster i Radio, SVTbild.
P2 Arkiv klassiskt

Olof Wibergh och Charles Barkel

Curt Carlsson letar guldkorn från förr i Sveriges Radios arkiv.

I dag: Sibelius violinkonsert med Charles Barkel och Radioorkestern under ledning av Tor Mann från 1952 samt Brahms Händelvariationer och en Chopin Nocturne med pianisten Olof Wibergh inspelat 1960.

I dagens program skall vi träffa två framstående svenska artister som var aktiva under 1940 och 50-talen i Stockholm, pianisten Olof Wibergh och violinisten Charles Barkel.

Charles Barkel (1898-1973)

I radions dåvarande programtidning Röster i Radio – i december 1943 – berättar violinisten Charles Barkel lite om sig själv.
– Jag var sjutton år och konservatorieelev sedan ett par år, när jag 1915 gjorde min entré som den siste bland andraviolinisterna i Konsertföreningens orkester.
Sen passerade jag graderna till förste konsertmästare, som jag blev 1927. Det var några luckor i början för mina studier utomlands, först för Peder Möller i Köpenhamn och senare för Carl Flesch i hans mästarklass vid Berlins Musikhögskola, men därefter har jag suttit vid pulten till i höst. Då blev jag nämligen lärare i violin- och ensemblespel vid Musikhögskolan, där jag undervisat i sjutton år. Jag har för övrigt ett eget [musik]institut, och jag kan tryggt påstå att de flesta av våra yngre violinister har varit mina elever. Så har jag min egen stråkkvartett, Barkelkvartetten, som med ett undantag är densamme som när vi började för 15 år sen. Med den och som solist har jag under årens lopp spelat lite varstans i de nordiska länderna och på kontinenten. Jag hade just allting klappat och klart för en stor utlandsturné, när kriget kom och drog ett tjockt streck i räkningen. ”

Tillfrågad av Röster i Radios reporter vilka av alla dirigenter han som konsertmästare spelat under, han sätter främst svarar han:
– Den mest tekniske, den mest rytmiske, den mest precisionsfordrande, om jag så får säga, var naturligtvis Toscanini. Hans öra och minne är något fenomenalt. Jag kommer ihåg hur han körde oss med ett ställe som han inte kunde få nog eldigt. Mitt i ett fantastiskt fortissimo av hela orkestern blev han alldeles ursinnig, slängde partituret (vilket han för övrigt sällan eller aldrig anlitade) i golvet och skrek: ”Ni där borta blåser ju ett b – det skall vara h!” Och det hörde han genom denna helvetestornado av toner! …

Ett musikerminne från Arturo Toscaninis Stockholmsbesök 1933 återberättat av konsertmästaren Charles Barkel tio år senare i programtidningen Röster i Radio 1943.

Olof Wibergh (1890-1962) var svensk pianist och pianopedagog, som efter fullbordade studier vid konservatoriet i Stockholm fortsatte sina studier bl.a. för Liszteleven Emil Sauer i Wien. Han debuterade i Stockholm 1914 blev lärare vid Musikhögskolan 1929, något han var fram till sin död.

I en intervju i Röster i Radio 1953 gjord av Alf Thoor, beskriver Olof Wibergh sitt kall:

– Det är inte så lätt alltid att vara både utövande pianist och pedagog. Först skall man undervisa eleverna i tre, fyra timmar, och sedan skall man gå hem och undervisa sig själv.
Det är den svenska instrumentalistens problem  han ger i ett nötskal.
Undervisa själv, Olof Wibergh plirar när han säger det, men han menar allvar. Och han talar om klarhetens problem, den tekniska och den andliga klarhetens problem, som bara har vuxit sig större med åren. Han har accepterat att vi lever i den tekniska perfektionismens tidsålder, men han gör sitt förbehåll: det skall inte knastra om musik den skall vara varm och levande.
               Röster i Radio 1953

MUSIK
1: Jean Sibelius: Violinkonsert d-moll
Charles Barkel, violin
Radioorkestern - Tor Mann
Inspelat 6 april 1952

2: Johannes Brahms: Variationer och fuga över ett tema av Händel
Olof Wibergh, piano
Inspelat 11 januari 1960

3: Frederic Chopin: Nocturne c-moll
Olof Wibergh, piano
Inspelat 21 januari 1949

                     

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista