Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Guldkorn ur Sveriges Radios arkiv. Olika program med material ur Sveriges Radios arkiv.
Ferruccio Busoni, porträtt med utgången upphovsrätt via Wikipedia Commons.
Pianorullar i Klassisk Förmiddag

Ferruccio Busoni(1866-1924)

Kl fm 20120521 Ferruccio Busoni sp J S Bach: Nun freut euch, koralbearbetning
2:12 min

Ferruccio Busoni var en italiensk kompositör och pianist. I huvudsak var han verksam i Österrike och Tyskland. Som pianist var han mest intresserad av Bach, Mozart och Liszt. Han tog avstånd från atonalismen men var intresserad av många olika sorters musik från amerindisk folkmusik och gregoriansk sång till nya skalor och mikrotonalitet.

Busonis far Ferdinando var en klarinettvirtuos från Korsika och hans mor Anna en pianist från Österrike. Han fick tidigt pianoundervisning av sin far och debuterade vid nio års ålder i Mozarts Pianokonsert nr 24 c-moll. Som ung var det han som tjänade till brödfödan i familjen. När han mindes tillbaka på sitt liv sade han att ”jag hade aldrig någon barndom”.

När han var nio år gammal började han på Wienkonservatoriet, men slutade två år senare. Fram till 1888 studerade han i Graz och Leipzig, där han blev vän med bl.a. Delius, Mahler och Egon Petri. 1891 blev han lärare vid musikhögskolan i Helsingfors och blev vän med Sibelius och bröderna Järnefelt. 1890 vann han Rubinsteinpriset, både i pianospel och i komposition. Säsongen därpå undervisade han i Moskva där han gifte sig med Gerda Sjöstrand, dotter till den svenka skulptören Carl Eneas Sjöstrand. 1894 bosatta han sig permanent i Berlin.

I början av 1900-talet stödde och finansierade Busoni konserter med ny musik (Bartók, d’Indy, Elgar, Magnard, Sibelius, Ysaÿe m.fl.). Han stödde också aktivt unga tonsättare som Bartók och Varèse. Busonis mest framstående pianoelev var Egon Petri, som senare blev Busonis assistent och var en framstående tolkare av Busonis musik. Busoni var också lärare till Alfred Hoehn.

Höjdpunkten på Busonis förkrigskarriär som pianist är nog serien med sex konserter i Berlin 1911 med musik av Liszt. Busoni var besvärad över framgångarna på konsertestraden. Det besvärade honom att hans anseende som pianist var större än hans anseende som kompositör. T.o.m. hans Bachtranskriptioner var mer framgångsrika än hans egna kompositioner.

Efter en lång USA-turné blev Busoni strandsatt i New York då Första världskriget hade brutit ut i Europa. Han återvände under kriget till Europa och bosatte sig i Schweiz. 1920 bjöds han in till Berlin för att undervisa och bland hans elever fanns Kurt Weill. I Berlin höll också han öppet hus för unga musiker i sin våning på Viktoria-Luise-Platz och bland gästerna märktes Hindemith, Krenek, Horenstein och Mitropoulos. Efter 1922 kunde han inte framträda mer av hälsoskäl. Hans mål blev nu att färdigställa operan Doktor Faust, men när han dog var två scener fortfarande ofullbordade.

Det finns inte mycket inspelat med Busoni. Han trivdes inte i inspelningsstudion och mediets begränsade speltid passade inte Busonis storartade stil. Några av pianorullarna ger ändå ett sken av briljansen i hans spel. Busoni använde också pedalen på ett nytt sätt. Enligt Gisella Selden-Goth kunde Busoni trycka ner en ton eller ett ackord stumt (utan att strängarna slogs an) för att strängarna skulle resonera med musiken och skapa ett fylligare ljud

Ferruccio Busoni hade en stor repertoar som pianist från Rameau till Balakirev. Efter inspiration för ungdomsidolen Anton Rubinstein gav han gärna ”historiska” konsertcykler. Han var bland de första pianovirtuoserna som förde fram Mozarts pianokonserter. Trots att han var intresserad av modern musik spelade han sällan samtida musik av andra än sig själv.

Ferruccio Busoni spelar

Johann Sebastian Bach

Nun freut euch..., koralbearbetning BWV 734

Ludwig van Beethoven

Adelaide i arr av Liszt

ur Atens ruiner i arr av Liszt

Frédéric Chopin

Nocturne nr 5 Fiss-dur op 15:2

Polonäs nr 6 Ass-dur op 53, “Polonaise héroique”

Franz Liszt

Don Juan-fantasi

Konsertparafras över Verdis “Rigoletto”

Minnen av Norma

Paganinietyd nr 3 giss-moll, “La campanella”

Polonäs nr 2 E-dur

Valse av capriccio A-dur över operor av Donizetti

Franz Schubert

Ungerskt divertissement g-moll D 818 i arr av Liszt

Alfred Hoehn: vecka 21.

Källa: Antony Beaumont i Grove Music Online

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".