Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Intressanta möten, underhållning och aktuella ämnen. E-post: formiddag.kristianstad@sverigesradio.se
Hälsotips

Sex myter om hälsa

Publicerat fredag 30 oktober 2009 kl 09.10
Platt mage av situps? Njae! Foto: Martin Meissner/Scanpix

Stämmer verkligen alla de olika myter som vi slänger oss med gällande vår hälsa? Får man platt mage av situps och ska man inte äta efter klockan 18.00? Här får du några exempel på påståenden, och svar på hur det förhåller sig i verkligheten:

1. Muskler väger mer än fett! 
Väger verkligen ett kilo muskler mer än ett kilo fett? Tänk till, är det möjligt att det är så? Däremot om vi i stället utgår från vad varje enskild kubikcentimeter väger är det helt rätt att muskelceller väger mer, närmare bestämt ca 20 procent mer än motsvarande kubikcentimeter fettceller.

2. Man kan bygga flera kilo muskler på ett år, bara man tränar riktigt hårt! 
Nej, det kan man inte! Vi möter dagligen människor som verkligen tror att det förhåller sig så, men det är fysiologiskt omöjligt tyvärr! Rimligt kan vara att räkna med ett par kilos muskeltillväxt på ett år, och då under förutsättning att du tränat riktigt hårt och ätit i stort sett perfekt i förhållande till dina behov! 

3. Man får platt mage av situps! 
Muskler växer när man tränar dom, så även magen! Våra magmuskler är precis som vilka andra muskler som helst! Finns där någon som tänkt tanken att biceps skulle bli mindre eller plattare om jag tränar dom!?

4. Jag har en sådan bra grundkondition! 
Träning är en färskvara för alla människor, oavsett hur mycket man tränat för 20 år sedan. I och för sig är hjärtat den enda muskel som faktiskt behåller sin storlek för alltid, om man tränat mycket som ung och fått en liten tillväxt på hjärtmuskeln. Muskelminnet, d.v.s. kopplingen mellan muskel och nervsystemet, kan även det reagera lite snabbare om man utför någon aktivitet igen 20 år senare, vilket kan uppfattas som att det känns lättare än det borde vara. 

5. Man ska inte äta efter klockan 18.00 
Vad händer klockan 18.00? Stängs liksom hela kroppen bara ner då? Nej, naturligtvis inte! Däremot sjunker vår totala ämnesomsättning ju närmre kvällen man kommer, vilket innebär att det är bäst att lägga sitt huvudmål mitt på dagen i stället för sent på kvällen.

6. Att vara hälsosam innebär att man måste vara smal! 
Det är bättre att väga lite för mycket och vara aktiv, än att vara underviktig och inaktiv! Att vara smal är absolut inget mått på vare sig en hälsosam livsstil eller en sund kropp på insidan. Motsatsen, d.v.s. kraftig övervikt, är inte det heller, men det är viktigt att vi lär oss att se skillnad på våra unika förutsättningar, gener och kroppstyper.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".