Häslotips

Sött, sött, sött

Frågan om sockerberoende finns eller inte finns är livligt debatterad. Många människor upplever sig vara just beroende av kolhydrater, och då framför allt av den typen som innehåller mycket sackaros (vitt socker). En del forskning visar att det faktiskt finns sockerberoende, men viktigt att veta är att den forskning som finns enbart har gjorts på möss. Det vore oetiskt att bedriva den typen av studier på människor.

Människan har alltid attraherats av energirik föda, vilket har varit en förutsättning för vår överlevnad, och framför allt för hjärnans utveckling. Det har inneburit att vårt intellekt har stimulerats vilket har inneburit en vilja att fortsätta utvecklas. Energirik föda bidrar ju med som ni förstått till mycket energi, vilket också i sig ger oss en social förmåga och anpassning.

Vår hunger driver oss att leta efter mat eftersom hungern i sig leder till en aktivering, såväl fysiskt som mentalt. Mättnad däremot ger oss vila och en känsla av eufori!

Söt smak stimulerar vår aptit, vilket innebär att vi tenderar att äta mer samtidigt som hjärnans belöningssystem aktiverats. Opiater, smärtstillande ämnen, samt serotonin frigörs vid söta och feta smaker, vilket innebär att vi känner oss harmoniska, glada och fria från alla besvär! Inte konstigt att vi triggas i gång av energirik mat, den tillför ju oss väldigt mycket, både mentalt och fysiskt.

Så vad kan vi då göra när sötsuget sätter in? Jo, då gäller det att veta vad man får liknande känslor av. Det kan vara träning, dans, musik, kela med hunden, kolla på en rolig film eller ringa upp bästa kompisen och ”prata” av sig lite!

Det är olika för olika människor, därför gäller det att ha koll på det. Så ta dig en funderare och skriv ner dina alternativ så att du alltid kan ta till dina bästa knep när frestelsen blir för stor!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista