BJÖRN: Logotyper och supporterkult

Jag tror att det var Jerry Seinfeld som sammanfattade fenomenet idrottssupportrar med att allt bara var en märklig kult kring en logotyp.


Att en klack kan stå och hylla en spelare ena dagen, för att ett klubbyte senare kasta en massa verbal dynga på samma kille. Bara för att han plötsligt bytt tröja. I det egna laget har svikaren ersatts av en ny person att älska. En ny person att älska ett litet tag.

Det enda som till slut består genom alla känslosvängningar är kärleken till en logotyp, till klubbmärket.

Sådant där pratade vi med Per Welinder om i dag. Han är ny kommunikationschef i Malmö FF och har hand om allt som har med kommunikation att göra, oavsett om det handlar om fans, journalister eller sponsorer.

Jag ska säga att jag inte köper Seinfelds resonemang fullt ut, men jag har inga bra argument. Jag vill bara inte tro att jag är så lättlurad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".