1 av 4
Tågkaos Foto Tomas Oneborg Scanpix
2 av 4
Gustaf Ullman
3 av 4
Lars Mejern Larsson
4 av 4
Ulf Adelsohn

Nya problem väntar tågtrafiken i vinter

Att ta tåget är idag ingen lek. Allt oftare spricker tidtabellen och allt oftare tvingas vi resa med ett helt annat tåg än det vi bokat. För att inte tala om vad som kommer att hända när kylan och snön slår till på allvar. Varför har det blivit så här och vad kan vi göra åt det? P4 Granskar långpendlarna som nu börjat organisera sig, tågbolagen som skyller det mesta på spårbrist och uselt underhåll och politikerna som alla fortsätter käbbla inbördes och har olika lösningar på alla problem.

 Eva Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet och långpendlare sen många år är van vid att hon inte kommer i tid, att hon får åka ett annat tåg än det hon bokat biljett på och hon vet exakt vad hon ska göra när nåt går snett.

Datakonsulten och långpendlaren Gustaf Ullman har tagit initiativet till Järnvägsnätverket, ett nätverk för långpendlare som nu organiserat sig. Och det är bra, anser Lars Mejern Larsson, socialdemokratisk riksdagsman och ledamot i Trafikutskottet. 

Lars Yngström är delägare i Tågåkeriet och tidigare tågvärd hos SJ. Han är kanske landets främste expert på tågtrafik och han vurmar för en kraftig utbyggnad av antalet spår.

Idag är det 25 olika företag som bedriver tågtrafik i Sverige men för de flesta av oss är tåg liktydigt med SJ och dess ordförande är den tidigare högerpartiledaren Ulf Adelsohn som inser att hans företag är beroende av andra.

Högsta politiska ansvaret för järnvägstrafiken är den nya infrastukturministern Catharina Elmsäter Svärd, moderat, tidigare finanslandstingsråd i Stockholm. SJ skyller på Trafikverket som skyller på regeringen. Vem har ansvaret, Catharina Elmsäter - Svärd?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".