1 av 3
Chad Hurley och Steve Chen meddelar på en presskonferens år 2006 att deras skapelse YouTube blivit uppköpt av Google för 160 miljarder dollar – den mest omtalade Internetaffären någonsin.
2 av 3
Pelle Snickars, forskningschef på Kungl. Biblioteket och docent i filmvetenskap. Han har skrivit boken: ”The You Tube reader”, som ingår i Kungl. Biliotekets bokserie ”Mediehistoriskt arkiv”. Foto SR.
3 av 3

Demokratisk plattform eller skampåle?


Sedan starten har sajten varit noga med att vända sig till både amatörer, annonsörer och professionella filmskapare. Sex och porr sorteras däremot bort av användarna själva enligt Pelle Snickars, docent i filmvetenskap. Alla deltar på samma villkor, även om det handlar om att trakasera en kompis eller att lägga ut bilder på x-partnern. 
Med över trettio timmar nytt filmmaterial som laddas upp varje minut och en publik på 100 miljoner i månaden förstår man också lockelsen och potentialen.

Internetföretaget Goggle köpte upp YouTube för ca fyra år sedan för nästan ofattbara summan 160 miljarder dollar och än idag har man inte tjänat pengar på affären. Frågan är, hur får man brukarna, alla vi som besöker sidan, att inse att det kommer att kosta pengar? Gratiskulturen är den som råder på nätet, ändå ska ju någon tjäna pengar.
Framtiden kan bli samma som den brukar bli för andra sajter. Först locka till sig besökare, sedan börjar det kosta pengar.
Eller är det andra som ska betala – vilka i så fall?

Ett program av Christer Söderqvist i Tendens tema: En värld av videoklipp.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".