HANDBOLLSBLOGGEN

Vem är mäktigast inom handbollsmedia?

Skrev i förra veckan om SVT:s ”handbollssatsning”. Tänkte följa upp med aktörerna inom webb-tv. Men i processen ramlade jag över lite mer intressantare grejer som fick mig att ställa frågan vem som är mäktigast inom handbollsmedia. Aftonbladets Johan Flinck och Robin Nilsson på Kristianstadbladet får ursäkta, det är inte nån av er. Jag säger bara: Follow the money!

Tankeprocessen börjar hos den största leverantören av webbsända matcher, Sportsground, som väljer och vrakar fritt av dom matcher SVT inte sänder (typ alla). Sedan har Sportsground samarbete med ett antal lokaltidningar som sänder ”sitt” lags bortamatcher. Sportsground kör med väldigt enkel produktion: en kommentator, inga intervjuer, allt som oftast ingen bisittare och till ett pris för användaren som varierar mellan 49-79 kronor.

Rakt in i fickan på SVT:s handbollsexpert Magnus ”Nollan” Grahn som jobbar på Sportsground som ”Sales and Marketing Manager”. Snacka om att sitta på två stolar. Samtidigt som SVT inte sänder matcher och ”Nollan” inte får sitt gage kan han ändå casha in när andra arbetsgivaren tar betalt för matcher!

---

Då måste jag ju fråga SVT hur dom tänker kring sin handbollsexpert och det faktum att han även figurerar i konkurrerande verksamhet på Sportsground?

Per Yng, sportchef på SVT svarar:

”Magnus Grahn har varit expert hos oss i många år och hans engagemang i Sportsground har vi hittills inte sett som ett problem. Sportsground levererar också andra handbollsbilder och en del nyhetsbilder från andra sporter som vi köper av dom till vår nyhetsverksamhet, Sportnytt, Sportspegeln etc. Sportsground är ett av många olika produktionsbolag vi arbetar med när vi inte producerar själva.”

---

Inga problem med dubbla roller enligt SVT. Ok. Men i svaret får vi ytterligare information om hur SVT använder sina pengar. Förutom att Sportsground har sina egna matchintäkter har de även andra inkomstkällor. En stor sådan är alltså försäljning av matchbilder till SVT. Alltså ÄNNU mer klirr i kassan hos ”Nollans” företag.

Och vem är det som betalar för kalaset egentligen? Jo men det är ju vi tillsammans! Ibland betalar vi som köper matcher på webben dessutom dubbelt! WTF??? Jo, först för själva matchen. Sen går även en del av tv-licenspengen (du betalar väl din tv-avgift?) från SVT till Sportsground för inköpta bilder till Sportnytt och Sportspegeln.

SVT har sänt 16 matcher denna säsong. Sportsground är redan uppe i ca 45 och man siktar på 75 per säsong enligt ”Nollan” själv. Pengarna fullkomligt väller in genom dörrar och fönster på Sportsground. Och det är vi som betalar. Som handbollsälskare får man sannerligen inte vara snål!

---

Så, svaret på frågan ”vem är mäktigast inom handbollsmedia?” är ju rätt enkel att svara på:

Magnus ”Nollan” Grahn!

Givetvis tror jag inte att pengarna som Sportsground tjänar på SVT:s passivitet går direkt till ”Nollan”. Men, gör man som i filmerna - Follow the money - är det ju rätt enkelt att dra den slutsatsen. För det är ju ditåt pengarna går.

---

SVT försvarar sig med argumentet att det är dyrt att producera handbollsmatcher för tv. Då repeterar jag min fråga. Varför skaffar SVT rättigheterna när man ändå inte satsar på det sen? Är det för att "cock blocka" TV4?

---

Sammanfattat, den som tjänar mest på att SVT inte sänder så mycket handboll är kanalens egna expert - Magnus Grahn.

---

Dags för smeknamnsbyte, istället för Nollan -> Dollarn!

---

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".