VF utmanar NWT-koncernen i Degerfors

7:48 min

Det blåser upp till tidningskamp i Degerfors. Efter att Karlskoga-Kuriren, som har haft en stark ställning i det politiskt röda Degerfors, blivit uppköpt av NWT-koncernen och inkorporerad i Karlskoga Tidning satsar nu Värmlands Folkblad på att locka till sig Kurirens gamla läsare.

För några dagar sen drog VF igång en kampanj riktad mot Degerfors, man körde en extraförstasida med rubriken "Vi älskar Degerfors" och man låter lokalredaktörerna i Kristinehamn utöka sitt bevakningsområde.

- Får vi jättemånga prenumeranter öppnar vi kanske en lokalredaktion i Degerfors, det är inte omöjligt. Men det är en bit dit, vi måste testa först, säger VF:s chefredaktör Peter Franke.

Dragkampen om Kurirenläsarna oroar inte NWT:s vd Mats Muregård.

- Vi har fortsatt väldigt stark bevakning av Degerfors. Vi har behållt den lokalredaktion som Kuriren hade innan, säger han.

I senaste kommunvalet röstade nästan 49 procent på Vänsterpartiet, och 28 procent på Socialdemokraterna. Men Mats Muregård tror inte att NWT-koncernens politiskt blåa färg stöter bort Kurirenläsarna.

- Jag tror att det man är intresserad av är att få lokala nyheter, att få en så bra bevakning av sin vardag och sitt närområde, säger han.

Peter Franke är inne på samma linje.

- Det viktigaste är de lokala nyheterna, och vi tror att vi kan ge NWT och Karlskoga Tidning en match där, säger han.

I lördags presenterade tidningen NWT också sin nya layout.

- Vår målsättning var att vi skulle göra den mer lättläst och lättillgänglig, lättare att hitta i, mer färg, mer form, lite gladare ansats. Det tycker vi att vi har lyckats med, säger Mats Muregård.

- Det är en snygg omgörning. De har ju till och med tagit inspiration från VF. Vi gjorde den satsningen för fyra år sen, när vi bytte till lite varmare, mjukare färger och olika temasidor. Det är bra att de ser på oss och lär en del, säger Peter Franke.