1 av 2
Hur ska man balansera markägarnas och allmänhetens intresse i skogen? Det var en av frågorna som Eftermiddagspanelen diskuterade idag. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.
2 av 2
Cancerfonden går idag till skarp attack mot H&M:s solbrända reklam. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix.

Panelen om skog, skräpiga hav och solbränna

Del 1: ”När de har någon att angripa lyckas de bättre med sin opinionsbildning”
7:00 min

Cancerfonden går till attack mot den börsnoterade klädjätten Hennez & Mauritz. Genom sin nya baddräktskampanj med en extremt solbränd modell bidrar företaget till ett ohälsosamt skönhetsideal som orsakar cancer, enligt Cancerfonden, som pekar på att hudcancer är den cancerform som ökar mest i Sverige och idag skördar fler dödsoffer än trafiken.

Detta var ett av ämnena som Eftermiddagspanelen diskuterade idag.

– Cancerfonden gör rätt, de måste agera så här. Men HM gör såklart detta för att sälja mer, de tar inte det totala ansvaret för oss som människor, och det tycker jag också att man får respektera. Sen kan man tycka att vi är puckade om vi tycker att det är ett skönhetsideal, sade Magnus Henrichson.

Panelen, som också bestod av Gunnar Ström och Malin Lundberg, snackade också skogsskövling och plastskräp i haven och kommenterade den listiga apan Santino som planerade stenkastning mot zoobesökare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".