Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
För dig som vill hänga med. Varje vardag 15:03-17:30.

Panelen om skog, skräpiga hav och solbränna

Publicerat torsdag 10 maj 2012 kl 18.20
Del 1: ”När de har någon att angripa lyckas de bättre med sin opinionsbildning”
(7:00 min)
1 av 2
Hur ska man balansera markägarnas och allmänhetens intresse i skogen? Det var en av frågorna som Eftermiddagspanelen diskuterade idag. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.
2 av 2
Cancerfonden går idag till skarp attack mot H&M:s solbrända reklam. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix.

Cancerfonden går till attack mot den börsnoterade klädjätten Hennez & Mauritz. Genom sin nya baddräktskampanj med en extremt solbränd modell bidrar företaget till ett ohälsosamt skönhetsideal som orsakar cancer, enligt Cancerfonden, som pekar på att hudcancer är den cancerform som ökar mest i Sverige och idag skördar fler dödsoffer än trafiken.

Detta var ett av ämnena som Eftermiddagspanelen diskuterade idag.

– Cancerfonden gör rätt, de måste agera så här. Men HM gör såklart detta för att sälja mer, de tar inte det totala ansvaret för oss som människor, och det tycker jag också att man får respektera. Sen kan man tycka att vi är puckade om vi tycker att det är ett skönhetsideal, sade Magnus Henrichson.

Panelen, som också bestod av Gunnar Ström och Malin Lundberg, snackade också skogsskövling och plastskräp i haven och kommenterade den listiga apan Santino som planerade stenkastning mot zoobesökare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".