1 av 2
Ostbågar eller ostkrokar? Därom tviste de lärde. Foto: Stefan Gustavsson/Scanpix
2 av 2
Joakim Sveder, fabrikschef på OLW. Foto: Sven Westerdahl.
Cheese doodle day

Ostkroken har fått ett uppsving tack vare ostkriget

"Det har gått superbra!"
9:28 min

Cheese Doodles är en amerikansk uppfinning som infördes i Sverige 1968 av snackstillverkaren OLW i Filipstad. Men hur ska det översättas till svenska? Ostbågar eller Ostkrokar? Den frågan ställde vi oss idag på Cheese Doodle Day.

Vi rapporterade också från det så kallade ostkrokekriget mellan OLW och Estrella. Och nyhetsspanelen fick agera smakdomare!

Vid årsskiftet deklarade Göteborgsföretaget Estrella att man skulle ta upp kampen med Filipstadsdominanten om ostbågemarknaden.
- Det är krig! sa produktchefen Ennis Jahic till Göteborgs-Posten.
Ostbågarna cheddar och grevéost lanserades, men OLW kontrade med en helt ny form: Osthjärtan - som sålde slut i affärerna på nolltid!
- Lite konkurrens skadar inte, resonerar Joakim Sveder, fabrikschef på OLW i Filipstad vars försäljning faktiskt har gått upp.

I nyhetspanelen satt Jonas Brandt på Värmlands Folkblad, Robert Gustafsson på Bergvik köpcenter och Lena Richardsson på Filipstads tidning som hävdar att det varken heter krokar eller bågar - utan krasar!
Hon föreslog också ett officiellt firande i Filipstad på Cheese Doodle day:
- Då skulle man kunna dela ut "Den gyllene ostbågen" som ett pris till någon som gjort nåt bra! tipsade Lena.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".