Lördag 9 augusti 18.03-19.15 P2 Live: SJC 2008 IX Klabbes bank & Krister Jonsson Trio

Klabbes Bank: Klas-Henrik Hörngren, piano, Joel Wästberg, Thomas Backman saxofoner, Magnus Wiklund, trombon, Tobias Sondén, bas, Fredrik Hamrå, trummor
Konsert 4/4 2008 Lava, Kulturhuset Stockholm                Krister Jonsson Trio:Krister Jonsson, gitarr, Svante Henryson, cello,Torbjörn Zetterberg, bas Peter Danemo, trummor
Konsert 5/4 2008 Lava, Kulturhuset Stockholm

Lördagarnas P2 Live och jazzradions  Sommarjazzfestival fortsätter med musik från årets  Swedish Jazz Celebration i Stockholm. Med konserter som antingen låg utanför våra sändningsfönster eller råkade ligga parallellt när det begav sig i början av april. Det gäller den ena av de två konserter vi hör den här gången Klabbes Bank. De fick inleda fredagen å Kulturhuset innan våra sändningar började. Krister Jonssons Trio som i själva verket är en kvartett däremot fick visserligen sina ”15 minuter” i rampljuset live i sändning  från samma scen, Lava, dagen efter men här ger vi dom en ”kvart” till som kompletterande akt. Det har sina poänger. Det är två mycket egensinniga och musikaliskt olika konstellationer men med visst släktskap. De arbetar både med starka musikaliska bilder.

En del av olikheten ligger de klangliga förutsättningarna, sättningarna. Men inte bara.
Klabbes Bank har på fyra år  hunnit skapa en högst personliga stil, och gruppen hör lika gärna hemma bland jazz som bland rock och pop. Alla låtar, gärna med fantasifulla titlar som Kålsäter, Vatten, Gondolen eller Skräcken, är skrivna och arrangerade av pianisten Klas Hörngren. En välarrangerad musik, som ibland är vacker, ibland är skitig, musik som ömsom klingar varmt eller kallt – men alltid är bilder från Klabbes Bank.
Krister Jonsson har ett annat slags egensinne med mångsidighet och underfundig musikalisk humor. På senare tid har han hörts mer tillsammans med Marilyn Mazur och sångerskor som Linda Pettersson Bratt och Josefine Cronholm län med sin Trio. Han förhåller sig till traditionen. 
” Traditionen är viktig för mig, men också möjligheten att hämta influenser från andra håll. Och just detta att man ständigt kan skapa nya dialekter och röra sig i olika riktningar, det gör jazzen unik för mig.”
I den  ”regnbågsrepertoar” han skrivit för  den här konstellationen med cellisten Svante Henryson, basisten Torbjörn Zetterberg och trumslagaren Peter Danemo  möts stilla kammarmusik, indiskt smäktande melodislingor, bluesbaserad rock, stroboskopisk psykedelia, funk, med mera.
”Med rätt dos regi hamnar vi både rätt och lämnar plats för glada överraskningar. För alla.”