Tisdag 3 november 19.30-21.30 P2 Live: KOPA Jazz Festival Malmö I Henrik Frisk Pli Krister Jonsson Project

Henrik Frisk's Pli
Almaz Yebio, sång, Henrik Frisk tenorsax, altsax, soprans, laptop,  Marcelo Gabard Pazos  altsax, barytonsax, klarinett ,  Morten Carlsen  tenorsax, taragot, klarinett,  Jakob Riis  trombon, laptop ,  Samuel Hällqvist  gitarr,  Sten Sandell  piano, röst, elektronik,  Nils Ölmedal  kontrabas,  David Carlsson  elbas,  Peter Nilsson  trummor
Krister Jonsson Project
Krister Jonsson  gitarr,  Tore Brunborg  saxofon, Jonas Reingold  elbas
Marilyn Mazur  percussion

Konsert 1/10, Victoriateatern, Malmö 

Den årliga KOPA – festivalen börjar bli en institution. En festival som gör det väntade genom att, som Alexander Agrell skriver i Sydsvenskan den 3 oktober, servera det oväntade.
” Ett par saker är stensäkra när det gäller skivbolaget Kopasetics festivaler kring jazz och improviserad musik. Man kommer att få höra musik man aldrig hört förut. Och ingen konsert blir den andra särskilt lik.”
Ikväll gör vi ett första nedslag på årets upplaga, ska vi gå på festival - KOPA-festival.
Det är fjärde året i följd som det Malmöbaserade musikerkollektivet och skivbolaget KOPASETIC arrangerar sin egen jazz-festival. Tidpunkten för festivalen har alltid varit i början av oktober men lokalerna har växlat genom åren. Och på senare år ger man också konserter i både Malmö och Lund. Ikväll ska vi höra delar av konserten som gavs på Victoriateatern i Malmö den 1 oktober och återkommer med mera.
Henrik Frisk´s Pli.  Henrik spelar saxofoner av olika slag samt laptop och har skrivit lejonparten av musiken. Musikerna har Henrik valt utifrån premissen ” vem vill jag helst spela med”. Det blev en ensemble där flera av musiker faktiskt spelar tillsammans för första gången. Musiken är en kombination av nytt och gammalt sammansatt till en storform, en sammanhållen svit. 

Saxofonisten Henrik Frisks svit för tio musiker böljade på utan paus och vad som var skrivet eller improviserat blev snart oviktigt. Trots några långa solon kändes också helheten väldigt kollektiv. Musikerna bands samman, liksom de fria utbrotten, de lugna arrangerade partierna, industrisyntsolot, gamla "Like Someone in Love" i ny dräkt och Almaz Yebios sånginsatser gjorde det. Yebios ordlösa improvisation som gled över blues, folkvisa och friform var en klar ögonbrynshöjare. ” Alexander Agrell.
Den andra gruppen är Krister Jonsson Project, en spännande grupp som faktiskt var en världspremiär också det. Det här var gruppens debut. Krister Jonsson spelar gitarr med allehanda elektronik och effekter, Tore Brunborg spelar saxofon. Han lysande norsk saxofonist som började göra sig ett namn samtidigt som Jan Garbarek inledde sin världskarriär med Keith Jarrett fortfarande kanske mest för sitt samarbete med basisten Arild Andersen. Marilyn Mazur spelar trummor och slagverk. En av Miles Davis speceilla favoriter, Marilyn och Krister jobbar ihop regelbundet. Elbas spelar Jonas Reingold. Varför Krister valt just de här musikerna kommer att förklara sig själv. Musiken är hans en blandning av gamla och nya låtar anpassade till just den här sättningen.
”Gitarristen Krister Jonssons nya låtar är modern kammarjazz med ECM-tycke och gav kvällens mest sammansmälta konsert. Mycket var melodiskt och stillsamt, men med aktörer som Jonsson och trumslagaren Marilyn Mazur riskerar musiken ändå aldrig att smälta in i tapeten. Jonssons självdistans är alltid befriande och hans "glada" snabba, sydafrikanska slutlåt blev torsdagens höjdare.” Alexander Agrell

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".