Tack för uppmuntran!

Hej, tack för att ni fortsätter att skicka mejl till oss om livsmedelsindustrin! Jag och Daniel kämpar för att hålla oss uppdaterade på vad som händer på mat- och miljöfronten men tyvärr är det svårt att hinna ibland när vi båda jobbar med andra ämnen parallellt.

Själv är jag nu inne i förberedelserna av Sveriges Radios bevakning av FN:s klimatförhandlingar i sydafrikanska Durban, parallellt med lite snabbinryckningar på andra nyheter. Även Daniel är för tillfället inne på andra spår som inte har med livsmedelsindustrin att göra. Men vi har självklart inte lämnat ämnet! Den senaste tiden har vi ägnat oss en hel del åt att hålla föreläsningar runt om i landet och oj vad roligt det är att träffa alla er som är engagerade och nyfikna på den billiga matens verkliga pris! Att träffa er ger en massa energi att fortsätta granska matproduktionen. Och det finns ju så mycket att berätta om. (Under min resa i Sydafrika räknar jag också med att kunna berätta något därifrån på temat. Tips?) Igår kollade jag till exempel på ett avsnitt som jag missat av SVT:s program ”Landet brunsås” om mjölkpropagandan i Sverige. (Rekommenderas! Finns på SVT play.)

I inslaget visades bilder från när Carl Bildt hoppade jämfota i ett reklamklipp för en mjölkproducent med budskapet att mjölk ger starka ben. Det där var ett tag sedan och kanske det inte är riktigt lika accepterat att agera på det viset som riksdagsledamot idag. Eller så är det vi journalister som inte är tillräckligt uppmärksamma? Är det någon som sett folkvalda politiker göra reklam för något enskilt livsmedel tipsa oss gärna!

Häromdagen kom jag i samtal med Mats-Eric Nilsson (”Den hemlige kocken”) om varför matindustrin länge varit relativt fredat från kritiska granskningar. En teori vi diskuterade var att det tidigare var den väna husmodern som karakteriserade matjournalistiken. Som vänligt visade upp de senaste köksmaskinerna och informativt läste recept. Det utvecklades sedan till att det i mattidningarna mest ska vara mysigt. Läckra matbilder och glada vackra människor. Maten som gemenskap men också statusmarkör. Sådant som kanske är lite jobbigt för konsumenterna (än värre för annonsörerna) undviks. Men samtidigt är det nu en hel del mattidningar som börjat höra av sig till oss. De vill skriva om våra granskningar och berätta om matproduktionens back yard. En intressant utveckling om det håller i sig. För med tanke på hur många mattidningar det finns så skulle det kunna bli journalistiska storverk.

Jag och Daniel får många frågor om vad vi själva kommer att berätta om härnäst rörande livsmedelsindustrin. Och ja det kommer mer så småningom! Men så länge – hör gärna av er om det ni ser och hör i matbutikerna! Och så håll nu tummarna för oss den 24 november då det avgörs om det blir Matens pris som får Stora journalistpriset…

// Malin

Mer om Matens pris

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".