Foto: Louise Jacobson, UR
Linnea Sahlin är mellanstadielärare på Slättgårdsskolan i Bredäng och jobbar aktivt med normkritisk pedagogik. Foto: Louise Jacobson, UR

”Mamma, pappa, barn” stark norm i läroböcker

Vilken möjlighet har barn som växer upp i regnbågsfamiljer att känna igen sig i sina skolböcker? UR

Vi har granskat bilden av familjen i 20 läroböcker i samhällsorienterande ämnen som riktar sig till låg- och mellanstadieelever. I böckerna finns ofta exempel där familjer illustrerar hur företeelser i samhället fungerar - familjen som konsumerar medier, familjen som lägger upp en budget eller familjen som fördelar hushållssysslor mellan sig. Av alla de exempel vi hittar är det inte ett enda som bryter mot normen ”mamma, pappa, barn”. Samkönade föräldrar dyker upp först som avvikande exempel i kapitel om familjen och får aldrig förekomma som en familj vilken som helst. Hur tänker läromedelsförfattare och förlag kring frågan om inkludering och representation i läromedlen?

Ett program av Johan Cederqvist och Louise Jacobson.

Lyssna på programmet på urplay.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".