Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det aktuella samhällsprogrammet om skolan.

Skolministeriet: Hjärnforskning + pedagogik = sant?

Publicerat onsdag 23 augusti 2017 kl 12.16
Foto: Lasse Edfast
Lars Nyberg är professor i neurovetenskap och en del av den tvärvetenskapliga forskargrupp i Umeå som utforskar den lärande hjärnan. Foto: Lasse Edfast
Vi besöker forskarvärlden i Umeå för att ta reda på vad som händer när pedagogiken möter hjärnforskningen. UR

Med moderna metoder kan hjärnforskare numera se vad som händer i hjärnan när vi lär oss något. Står då utbildningsvetarna på kö för att få ta del av de nya rönen? Nej hittills har de inte riktigt gjort det. Klyftan mellan de båda disciplinerna är omvittnad och går långt tillbaka. Men kanske är den nu på väg att bryggas över. I Umeå samarbetar forskare från utbildningsvetenskap, neurovetenskap och psykologi för att bättre förstå den lärande hjärnan. Vi åkte dit för att ta reda på hur utbytet ser ut och vad det är för upptäckter som de gör tillsammans.

Ett program av Lasse Edfast. 

Lyssna på programmet på urplay.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".