Foto: Kicki Möller
Paolina Axander, Saga Lindroth, Ludvig Alshammar och Einar Engström går i nian på Eriksdalsskolan i Stockholm. Foto: Kicki Möller

Skolministeriet: Kampen om talutrymmet

När flickor har bättre resultat i snart sagt varje skolämne så tar de väl för sig mer i klassrummet också? Nej, forskning tyder på att pojkar fortfarande har ordet två tredjedelar av tiden. UR

Varför är mönstret att pojkar tar mer plats än flickor så svårt att rucka på? Och vilka fler faktorer än kön påverkar hur ordet fördelas? Vi pratar med forskarna Nina Eliasson och Elisabeth Öhrn, och vi träffar några högstadieelever för att höra vad de själva tänker om vilka som hörs mest i klassen och vad det kan bero på.

Ett program av Kicki Möller.

Lyssna på programmet på urplay.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".