1 av 6
Grön häcklabyrint. Foto: Kirsty Wigglesworth/Scanpix
2 av 6
Labyrintspel. Foto: Magnus Nedieman/Scanpix
3 av 6
Mönstret Virr Varr av Sigvard Bernadotte
4 av 6
Birgitta Stenberg. Foto: Amanda Ooms
5 av 6
Författaren Birgitta Stenberg. Foto: Amanda Ooms
6 av 6
Med båten på väg till Åstol. Foto: Amanda Ooms

Vi går vilse i labyrinten

Sen Antikens Grekland har vi människor fascinerats av labyrinter. Labyrint kommer av latinets "labor intus" och betyder " att med möda inträda". Sverige är idag faktiskt världens labyrinttätaste land med drygt tre hundra registrerade labyrinter. Att träda in i en labyrint är alltid ett litet äventyr, oavsett om den växer, är virtuell, byggd i sten, eller bara finns i föreställningsvärlden...

Och det var minsann ett äventyr för Amanda Ooms att ta sig ut på Åstol för att möta  författaren Birgitta Stenberg för ett samtal om livets och skrivandets kringelikrokar.  På denna förtrollande ö utanför Tjörn talar de om hur allt fortsätter in i oändligheten om man tillåter sig att se på livet som ett labyrintsystem.


Karin Arbsjö djupdyker i designprinsen Sigvard Bernadottes mönster "Virrvarr" som lanserades 1958 på Perstorps laminatskivor. På Plastens hus i Perstorp får hon bakgrunden till klassikern som nu relanseras på nya produkter - till exempel kalsonger!

I Gajden handlar det om den stora retrotrenden i data- och TV-spelsvärlden. Nintendogenerationen växte upp med spel som ofta var utformade som labyrinter, så kallade dungeon crawlers. Hur kan man få tag i de spelen idag? Petter Hegevall, chefredaktör på speltidningen Game reactor tipsar!

Naila Saleem Q-testar häcklabyrinten Tittin i Rosendals Trädgård.

Dessutom: Viktor Hariz berättar om "Skräckens labyrint" av HP Lovecraft.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".