DISKUSSION

Augustin Erba om Murdochs Ipadtidning The Daily

En skallig och knarrig mediemogul intog igår scenen på Guggenheimmuseet för att lansera det som kallas den första dagstidningen för Ipad. Rupert Murdoch var klädd i trendigt ljuslila skjorta och kostym. Den 80-årige huvudägaren till ett av världens mest inflytelserika medieföretag omgavs av folk från nystartade The Daily och Ipad-tillverkaren Apple.

Ännu så länge finns inte The Daily att köpa utanför USA, men den som vill titta på exempel på hur tidningen fungerar kan titta på reklamfilmen på www.thedaily.com under länken ” See The Daily in action.”
  På frågan från en reporter på presskonferensen om vilken politisk inriktning tidningen skulle ha svarade chefredaktören att den inte hade någon särskild politisk inriktning:
   – Den kommer att vara patriotisk. Vi älskar Amerika. Detta förvånar naturligtvis inte den som vet att konservativa tv-kanalen Fox News startades av Murdoch. Han sa: ”You gotta make them think and you gotta make them smile ” om vad läsarna skulle få.
   Ett problem för digitala tidningar är hur läsarna ska kunna dela med sig av artiklar till sina vänner på Facebook, twitter eller via mejl. Om inte materialet kan spridas är det svårt att nå ut till nya läsargrupper. En tidning som kräver betalt brukar inte göra det möjligt för den som inte betalar att kunna läsa artiklarna som länkas på Facebook. Den som köper DN+ kan inte, från applikationen, skicka vidare en intressant artikel till någon annan.
   Enligt chefredaktören för The Daily har Murdoch valt en annan väg. Tidningen kostar att läsa på Ipad och på webben, men den som får en länk att läsa på exempelvis Facebook kommer att kunna läsa artikeln gratis. Så lät det i alla fall på presskonferensen, men när Wired prövade att dela artiklar var det inte fullt så okomplicerat som News Corp ville få det att låta.

Tidningen kommer att uppdateras löpande, inte bara en gång om dagen, men om det blir som på DN+ där det finns en särskild sida för det senaste eller om det blir en ”äkta” uppdatering där även layouten på tidningen som helhet ändras, har inte gått att se från Sverige.
   Den allra största skillnaden mellan till exempel DN+ på Ipad och The Daily är priset. Medan DN+ kostar 199 kronor per månad att köpa (för den som inte är pappersprenumerant) och 22 kronor per lösnummer, så har The Daily lagt sig betydligt lägre. Ungefär 7 kronor per vecka eller 280 kronor per år. Så småningom, trodde Murdoch, skulle inkomsterna från prenumeranter och från annonsörer vara ungefär lika stora.
   Murdoch sa att han räknade med att det skulle finnas 50 miljoner Ipads i slutet på nästa år och att han heller inte tyckte det var någon idé att lansera The Daily på andra surfplattor än, eftersom han inte trodde att konkurrenterna skulle kunna vara ikapp förrän om två år.

Augustin Erba
författare och medarbetare på Sveriges Radio

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".