MEDIEMARKNADEN

Augustin Erba petar på patentbubblan

MEDIEMARKNAD. Mediebranschen styrs av idéer och affärsmodeller. Ständigt pågår strider om patenten på de senaste idéerna och till dessa patentstrider är enorma, ekonomiska risktaganden kopplade. En helt ny marknad har växt fram, inte minst kring dem som tillhandahåller nutidens och framtidens medieinnehåll.
   Augustin Erba petar på patentbubblan.

I mitten på 1990-talet gick jag upp till ett av Sveriges största bokförlag och försökte sälja in en idé. Jag fick träffa en man som var ansvarig för att skapa det som förlaget just då satsade på: CD-Romskivor. För er som inte var födda på den tiden: CD-rom var så man köpte och sålde appar på den tiden datorerna hade lite minne och alla uppkopplingar var så långsamma att en text tog evigheter att ladda ner.

Jag hade fått tillgång till den här mannen, som var i senare medelåldern, på grund av att jag hade med mig en betydligt äldre och betydligt mer välkänd journalistkollega. Min kollega hade redan arbetat för förlaget, han var framtidsintresserad och hade lyssnat på idén som jag slängt fram på en kafferast på redaktionen.

Min idé var att på CD-romskivan samla alla förlagets redan utgivna recept, så att den som ville laga mat kunde mata in vad som fanns i kylskåpet och så få ut information av slaget: ”Du kan laga Spaghetti Carbonara” eller ”Om du bara köper en citron så kan du laga Chicken à la King”.  
    Jag tyckte att jag hade en originell idé.

Idéer är numera en sådan hårdvaluta att de allra största bolagen inte bara tar patent på dem, utan också, i stor utsträckning har börjat köpa upp varandras. För några månader sedan förlorade Apple en patentstrid med Nokia och fick betala en hemlig summa pengar i ersättning. Den hemliga summan kom ut i samband med att Nokia (som är ett betydligt öppnare företag än Apple) kom med sin halvårsrapport. Det var omkring sex miljarder och Nokias vinst i patentbråket gör att Apple numera dessutom måste betala Nokia en liten summa för varje telefon de säljer.

Alla stämmer alla sedan något år tillbaka. Här är en utmärkt sammanställning av varför Apple stämmer Samsung.
   Den nya marknaden kallas för patentbubblan. Efter att det gamla telekombolaget Nortel gick i konkurs blev det budgivning om patenten i bolaget.  Apple, Microsoft och RIM gick ihop och köpte patenten för 30 miljarder i en budgivning där de besegrade Google. Google däremot köpte Motorola häromveckan, till stor del för patenten sägs det. Det bubblar.

Det har blivit så lönsamt med patentbråk att det finns särskilda företag som försörjer sig på det. Eftersom patentstrider är så struliga och utgången så osäker, så väljer vissa att försöka köpa sig ut från bråken. Det tog bara någon vecka från att Spotify lanserades i USA tills den första stämningen för patentintrång dök upp. Patenttroll kallas de som bara letar efter intrång att tjäna pengar på.
   Patentbubblan är, tycker jag, en ohälsosam bubbla. För det första så gör det att människor koncentrerar sig på fel saker. Istället för att utveckla nya idéer, så slåss man om de gamla.

I flygets barndom fanns liknande patentstrider, men då gick staten in med regleringar, så att det skulle vara möjligt att bygga bästa möjliga flygplan, och inte bara bästa möjliga flygplan – med de patent som företaget hade.
   Patentbubblan påminner också om subprimebubblan . Vad de amerikanska finansmarknaderna gjorde var att samla ett stort antal mycket dåliga lån, paketera om dem till nya papper och inbilla sig att mängden lån gjorde pappren tryggare. De glömde bort att om man lånar ut pengar (räntefritt i två år och utan amortering) till en person som (efter de två åren har gått) inte ens kan betala den första räntan till banken, så blir det inte ett dugg säkrare av att du gjort det med en miljon människor.

Finansinstituten satte samman dessa lån till värdepapper, kreditvärderingsinstituten gav dem samma värdering som om de var utgivna av den amerikanska staten (AAA). Ett fåtal människor orkade kolla vad pappren egentligen betydde – av dem var det ytterligare ett fåtal som satsade pengar på att subprimepappren skulle visa sig värdelösa. (Allt detta finns beskrivet i en fantastisk bok – The Big Short: Inside the Doomsday Machine  som berättar allt om finanskraschen 2008. Läs den och du kommer aldrig gå leende in i en bank igen.)
   På samma sätt verkar nu patentbubblan ta över. Det finns inte en chans att vare sig Microsoft eller Google eller någon annan i detalj har gått igenom de tiotusentals patent som nu köps och säljs. Och med tanke på att patent kan vara för gamla, överspelade eller så oklara att det blir en rättsprocess, så tror jag att det är ett svårt slöseri med tid och pengar.

Mobilbranschen har nu kommit över någon slags puckel – vi vet att det blir pekskärmar, vi vet att det blir en hel massa saker som nu kommer att dominera hur en telefon ser ut och det är därför patentstriderna om de sakerna tagit fart. Om några år har vi inom mediebranschen antagligen samma problem. Då kanske någon kommer ha tagit patent på en smart kommentarsfunktion, och kanske någon har tagit patent på en prenumerationsmodell.

Hur det gick med min idé om receptsamling? Jo, mitt första besök på det imponerande bokförlaget, var nervöst. Mannen, gråhårig och välklädd, lyssnade tålmodigt och när jag var klar skakade han vänligt på huvudet.
   ”Det är en intressant idé”, sa han, ”men det kommer inte bli något av det där”.
   Jag tittade på honom.
   ”Du förstår”, sa han. ”för att det ska bli smidigt att läsa receptet medan man lagar mat, måste man ha det framför sig, och – som du säkert vet själv – ingen vettig människa har en dator stående i köket.”

Augustin Erba
författare och Sveriges Radio-medarbetare

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".