SOCIALA MEDIER

Yasmine El Rafie: Varför INTE breaka nyheter på Twitter?

TWITTERPOLICYER. ”Jag upplever inte heller att vi idag har ett problem med att medarbetare publicerar nyheter på twitter först, Nyhetssajten och FM kommer före, åtminstone när det gäller nyheter som har tillräcklig höjd”, skriver Ekochefen Anne Lagercrantz .
   Jag följer inte samtliga Ekoreportrar på twitter, så jag vet inte hur reportrarna där twittrar. Men formuleringen fick mig att börja fundera lite. Behöver det alls vara ett problem att publicera nyheter på Twitter först? Egentligen?
   Alltid Nyheters sociala medier-korrespondent Yasmine El Rafie funderar vidare över policyer för sociala medier.

Det som väckte mest reaktioner med SKY:s nya twitterpolicy var oron från twittraren @fieldproducer:s drygt 40 000 följare. Neal Mann, som han heter, har rapporterat om och kurerat twitterflöden under folkresningarna i Mellanöstern och Nordafrika och presenterar sig på Twitter med orden ”Breaking news on Twitter since 2009”. Den som följde honom tidigare kunde räkna med att bli uppdaterad om nyheter i realtid, oavsett om de kom från Sky eller någon annan källa. Det tog inte lång tid innan hashtagen #savefieldproducer började trenda på Twitter och de raljanta och kritiska kommentarerna avlöste varandra, såväl från ”vanligt” folk, som från Neil Manns motsvarigheter på andra medier, såsom @acarvin på NPR och @AntDeRosa på Reuters.

Ett återkommande tema i twitterstormen var att Sky inte hade vett att förstå hur @fieldproducer bidragit till att stärka Sky:s varumärke och trovärdighet, och att tv-bolaget borde hysa större förtroende för sina anställdas förmåga att nyhetsvärdera och källgranska, något som även Anne Lagercrantz lyfter fram.
   En del av sociala medier-arbetet på Alltid Nyheter har bestått just i att försöka utveckla hela redaktionen till en hävstång i de sociala medierna. Vi crowdsourcar med varsitt twitterkonto tillsammans fram en tablå på Twitter (vars flöde även dras in överst på vår sida ). Vi har inget lyssningsarkiv och vet sällan mer än någon halvtimme i förväg vad som komma skall så det gäller att publiken lyssnar när inslaget sänds. När alla hjälps åt blir det inte så mycket att göra för var och en.

På en liten redaktion som vår skulle det aldrig fungera att varje medarbetare inför varje tweet frågade producenten om lov. Och inte heller ser vi det som ett problem att vi berättar först på Twitter att Thomas Östros lämnar riksdagen eller att SDU inte får pengar från Ungdomsstyrelsen.
   En tweet är 140 tecken, vi utgår från att våra lyssnare vill höra mer än så.

Samtidigt påstår jag självklart inte att jag sitter på facit, tvärtom kommer det att bli väldigt spännande att se vad resultatet blir när Sveriges Radio nu försöker ta fram rekommendationer för olika redaktioner under våren. Sociala medier-policyer är inte per definition något dåligt, särskilt som den ansvarige utgivaren för ett Twitterkonto idag enligt gängse tolkningar inte är min arbetsgivare, utan jag. När det gäller vissa frågor finns det inget rätt eller fel, utan tycke och smak och redaktionella principer där jag vill att min arbetsgivare helt enkelt bestämmer hur vi ska göra på redaktionen, helst med ett renodlat arbetskonto. Får jag retweeta? I vilka situationer då? Vilka typer av bilder får jag twittra ut? Men policyn bör ju vara framtagen av någon som förstår att man kommer längst med ödmjukhet och samarbete i sociala medier, inte en reklamtrumpetarmentalitet som bara lyfter fram eget material, vilket vissa principer i Sky:s policy beskylldes för.

Jag tror, precis som min TT-kollega Carl Fridh Kleberg lyfte fram i sin session på konferensen Trollen och Rollen, att det är "saligare att ge än att få". Alltid Nyheter har aldrig fått så mycket hjälp från våra följare som under SD-gate, historien med William Petzälls kapade Twitterkonton i höstas. 
   Man ska inte heller glömma – om inte så av rent statistisk sannolikhet med tanke på hur många journalister det finns – att en del kollegor faktiskt saknar fingertoppskänslan i alla lägen – även om redaktionen glädjande nog hade svårt att komma på sådana exempel spontant när jag frågade runt.

Trovärdighet är en av få hårdvalutor för framtidens journalister men snedsteg förebyggs inte bäst med förbud och centralisering till desken utan med fortbildning för personalen i exempelvis källkritik för sociala medier, och tips och verktyg för att hantera olika situationer. Och ödmjukhet när man gör fel. Publiken genomskådar mycket snabbt SKY:s principer om att enbart lyfta fram journalister på det egna företaget – eftersom de själva kan ta del av vad konkurrenterna rapporterar via internet, och har sedan länge förstått att det inte är en kvalitetsstämpel i sig bara att en journalist arbetar på ett visst mediehus.

@fieldproducer är ett varumärke på precis samma sätt som de ankare som kanalen väljer att fronta. Och ett varumärke kan både ge glans åt kanalen – och rekryteras av en smartare konkurrent.

Yasmine El Rafie
sociala medier-korrespondent
på Alltid Nyheter Sveriges Radio 
@YasmineAN alt @yasmineelrafie

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista