PUBLIKDIALOG

Maria Bjaring: Skapa en bättre dialog på webben Sveriges Radio!

PUBLIKDIALOG. Argumenten varför är nästan lika många som möjligheterna. Sveriges Radio bör arbeta mer aktivt på webben för att fånga upp mediekonsumenternas efterfrågan om transparens och delaktighet. Sveriges Radio saknar även ett inbjudande forum på webben för diskussion, debatt och samtal om viktiga samhällsfrågor. Det är hög tid att fundera på vad Sveriges Radio både kan och borde göra annorlunda än många andra aktörer på webben.
   Detta skriver Maria Bjaring, som tidigare arbetat på Sveriges Radio och är en av grundarna till Second Opinion.

Många mediekonsumenter är idag aktiva och krävande deltagare som både vill ta del av men också påverka, bidra och ifrågasätta medieinnehållet. Sveriges Radio bör följa med i den utvecklingen och bli mer öppna och transparenta. Det är dags att förändra tankesättet ”vi talar till dig” till ”vi pratar med varandra”.

Sveriges Radio saknar en intern struktur och plats/kanal på webben för att snabbt kunna bemöta och beskriva redaktionella resonemang kring publicistiska beslut. Ett konkret exempel är kritiken mot dokumentären ”Fattiga Frida”. Debatten i det här fallet blev både förvirrande och spretig när olika länkar och faktauppgifter spreds i sociala medier.
   Cecilia Bodström, chef för Sveriges Radio P1, har i en aktuell  intervju i Second Opinion  påtalat att antalet ögon som granskar Sveriges Radio har ökat och hon betonade även vikten av transparens.

Det är en bra början. Sveriges Radio har, som bekant, ett gott utgångsläge när det gäller mediekonsumenternas förtroende men det förändrar inte utmaningen på lång sikt. Sveriges Radio bör skapa en central plats för dialog och debatt på webben där redaktionellt ansvariga både kan beskriva, chatta och redogöra för redaktionella resonemang och publicistiska beslut; i allmänhet, i realtid och i efterhand. Där är SVT:s Nyhetslabbet på många sätt ett föredömligt exempel i sammanhanget.
    Som redaktör för Second Opinion har jag flertalet gånger surfat in på Medieormen för att hålla mig uppdaterad gällande diskussionen kring journalistikens utveckling men sällan, om inte aldrig, har jag surfat in på Sveriges Radios webb för att finna den aktuella och pågående samhällsdebatten. Där har Sveriges Radio ett arbete att göra. Inte för att det inte pågår debatter av hög kvalitet på Sveriges Radio, tvärtom, men de pågår inte på webben.

Sveriges Radio borde skapa ett inbjudande och modererat debattforum på webben (samma forum där publicistiska beslut diskuteras?) vars innehåll knyter an till pågående diskussioner i radio. Kunniga personer kan bjudas in på förhand som ett komplement till radioinnehållet. Kanske en uppföljande debatt med en helt ny vinkel kan tillkomma i efterhand, koppla ihop det med diskussionen i sociala medier och låt användare och webbesökare starta egna debatter. Både lokalt och nationellt, ämnesbrett och fördjupande. Det borde vara en viktig del av public service på nätet då medierapporteringen är alltför ofta likriktad och förenklad. Sveriges Radio har en unik position som fördjupare och kan förstärka den positionen ytterligare.

Precis som många andra har konstaterat, så är nätets betydelse och påverkan på framtidens journalistik enorm. Med en sund försiktighet inser vi att vi bara har sett början på vad som blir nästa steg efter #fas3 och #polisgranskning. På Twitter har vi sett hur #alltidnyheter blommat ut (därför är det extra tråkigt att projektet nu tyvärr ser ut att gå mot sitt slut) och vi följer journalisters flöden när de beskriver hur gäster anländer till Sveriges Radio.
   Men arbetet mellan sändning och webb måste bli mer integrerat. Ta ett steg till, från sändningen där programledare refererar till ”vad som sägs på nätet” till där diskussionerna i sociala medierna tillåts delta på likvärdiga villkor. Exempelvis öppna upp för fler sändningar av radioprogram via bambuser där också twitterflödet ges en given plats i samtalet.

Låt reportern bli katalysator för diskussioner i sociala medier som behandlas av studiomedverkande som i sin tur leder till intressant redaktionellt innehåll, i realtid.
   Verksamheter med lång historia och mycket erfarenhet är de som också kanske mest behöver arbeta på att förstå de nya kommunikationskanalerna och våga ifrågasätta sina egna traditioner. Det som avgör idag är inte vem som har mest kunskap utan hur du förstår kunskapen och kan planera för ett och två steg i förväg.

En inte helt vild gissning är att Sveriges Radio vill skapa engagemang, medverkan och dialog. I det arbetet är det nödvändigt att Sveriges Radio också blir mer öppna och transparenta för dem som Sveriges Radio är till för.

Maria Bjaring
Medgrundare och tidigare redaktör
på mediegranskarna Second Opinion
På Sveriges Radio mellan 2001-2006
http://twitter.com/Maria_Bjaring

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".