1 av 2
2 av 2
Martin Jönsson, biträdande programdirektör på Sveriges Radio FOTO: Mikael Grönberg/SR
SOCIALA MEDIER

Martin Jönsson: Socialt, rätt och fel om bomberna i Boston

JOURNALISTIK/SOCIALA MEDIER. CNN hamnade i går i fokus för all världens medier, efter att felaktigt ha rapporterat att en person var gripen, misstänkt för bombdåden vid Boston Marathon. En stor del av världsmedierna, även Sveriges Radio, vidarerapporterade CNN:s uppgifter, som de påstod baserades på två separata, trovärdiga källor hos myndigheterna och inom polisen. Vissa medier, bland annat NBC och ABC, avstod dock att sprida CNN:s nyhet. FBI dementerade att någon skulle vara gripen – och så småningom gick CNN själva ut och backade från sina egna uppgifter.

Hur det hanterades framgår av den här videon, som fick stor spridning igår kväll

Det ironiska med det inträffade var att CNN:s nye vd Jeff Zucker tidigare i veckan pratat om skillnaden mellan traditionella och sociala medier vid ett möte på Pressklubben i Atlanta. Han beskrev Twitter som en ”frenemy”, en ordlek med orden vän och fiende, och sade att han både lockas och skräms av tjänsten.
   Zucker sade också att ”även om sociala medier kan vara ett viktigt verktyg som hjälper redaktionerna att samla in information så kan de också ha fel. Vem som helst kan publicera en story och kalla sig journalist”.

CNN häcklades flitigt i går för sitt misstag. Brittiske komikern och Guardian-krönikören Charlie Brooker twittrade bland annat ut fler falska nyheter i CNN:s ”namn”, som uppgiften om att ”Margaret Thatcher har återuppstått från de döda. Enligt CNN”.
   Om man ska vara lite mer allvarlig kring det inträffade kan man  konstatera att det är bra med en påminnelse om två saker. Dels att även etablerade och trovärdiga medier kan  göra allvarliga fel – och att man därför ska vara försiktig med vidarerapportering från alla sorters källor – dels att det uppskruvade tempot i sociala medier gör att alla sorters uppgifter kan få en väldigt snabb snöbollseffekt. På gott och ont.

Det har gjorts många bra summeringar om vilken roll sociala medier spelade vid rapporteringen av sprängdåden i Boston. Sajten Daily Beast använde bland annat tjänsten Storify för att samla ihop flödet, på ett utmärkt sätt.
   Man ska inte glömma att det var via Twitter, Facebook, Instagram, Flickr, videotjänsten Vine och andra sociala mediekällor som väldigt många människor – och medieföretag – först fick information om vad som hänt. De första videoklippen från publiken i målområdet spreds blixtsnabbt via nätverken – och den sociala medierapporteringen var både en viktig informationskälla och en viktig kommunikationskanal även för traditionella medier.

Det gjordes många bra försök att sprida information om vad som hänt. Till exempel kunde man via sajten Broadcastify lyssna på polisradion i Boston, om man ville ha polisens egen information direkt.
   Mathew Ingram
på PaidContent skriver så här i sin sammanfattning: ”Twitter visar oss hur nyheter uppstår. Det är inte vackert, men det är viktigt att vi ser det”.
   Han visar på mängden felaktigheter och rykten som sprids vid sådana här händelser, men konstaterar också att det naturligtvis inte gör Twitter mindre viktigt som en av många nyhetskällor. Det är motstridigt, kaotiskt och svårtolkat, men samtidigt transparent: misstagen kan rättas till i realtid.
   Journalisten Anette Novak ägnade sig under kvällen och natten efter Bostonbomberna åt att twittra ut ett antal handfasta råd om vad man bör tänka på, både som journalist och vanlig mediekonsument, när det gäller det man läser, skriver och sprider vidare i sociala medier. Det är mycket matnyttig läsning för alla.

Debatten kring de negativa sidorna kring nyhetsspridningen i sociala medier måste dock alltid sättas i ett större sammanhang. Ett sammanhang där det är en fullständig självklarhet att engagemanget i sociala medier i grunden är en oerhört positiv faktor för traditionella medier – och att det bidrar till att inte bara gör journalistiken bättre utan också bidrar till att stärka relationerna mellan journalisterna och publiken. Och därmed även förtroendet.

Den senaste veckan har det lanserats flera intressanta satsningar på det här området. Webentreprenören Ted Valentin lanserade sajten socialanyheter.se, som på ett enkelt sätt presenterar de artiklar och inslag från olika medier som fått störst spridning i sociala medier. En delningstopplista om man så vill, som blir ett intressant tvärsnitt av vad publiken väljer att sprida vidare i sina nätverk. Det är inte alltid de nyheter man förväntat sig.

En annan satsning står brittiska The Guardian för, med sin läsargenererade nya plattform Witness Guardian. Med hjälp av en ny app kan läsarna bidra med bilder, filmer och stories, bland annat utifrån olika dagliga uppdrag: som att ge sin bild av Margaret Thatchers begravning. Väldigt snyggt genomfört och ett smart sätt att göra den egna tidningen till en starkare social plattform.

Sveriges Radio gav tidigare i våras ut en handbok i sociala medier som en del i arbetet med att bli bättre på det här plattformsarbetet. Innehållet i boken har laddats ner mer än 10 000 gånger. Gör det du också!

Martin Jönsson
Biträdande programdirektör Sveriges Radio
twitter.com/MJSverigesRadio 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".