JOURNALISTIK 3.0

Klickdöd, klickbeten och viralklådor

Journalistik handlar inte sällan om publikstatistik. I den helanaloga eran handlade det om upplagor, lyssnar-, läsar- och tittarsiffror. I den allt mer digitaliserade medievärlden pratas det dessutom mycket om räckvidd i sociala medier, om klick, lajks, sidvisningar, delningar, followers och retweets.
   Medieormen har frossat i klickstatistik och viralklådor på sistone.

Efter att ha fördjupat sig ganska mycket i klickkultur och viralklådor på senaste tiden noterar Medieormen att Expressen Kultur idag sätter den svarta rubriken "Klickdöden" till sitt slutord i debatten om förändringen av radioprogrammet OBS i P1. Sveriges Radios kulturchef Mattias Hermansson har tidigare gjort ett inlägg i den debatten här.

Vill du lära dig mer om klick och webbstatistik och höra ett kritiskt samtal om nätsiffror och hur dessa fungerar kan vi erbjuda veckans Medieormenpodd som gästas av en expert på området: Hampus Brynolf.
  
Till er otåliga som inte har tid att lyssna på ett 45 minuterssamtal om detta rafflande ämne kan vi avslöja att slutsatsen i denna podd är: klick är inte allt, det finns inga tydliga definitioner inom nätstatistiken, statistik är problematisk och något som synes vara en succé på internet kan i själva verket vara hånviral.

Den som vill få inspiration och exempel på nyskapande journalistik som har funkat bra på internet (oavsett antal klick) ska lyssna på Sarah Marshalls föreläsning "Around the world in online innovation". Den är proppad med goda exempel på allt från virala knasigheter till snygga visualiseringar, smarta sociala grepp och samhällsomstörtande datajournalistik. Marshall förklarar, med Buzzfeedgrundaren Jonah Perettis ord, hur journalistik kan vara ett "Pariscafé".

Och den som vill försöka förstå  hur detta med viralitet funkar på internet, och varför vissa saker inte funkar trots att de består av så kallad kvalitet, vill jag gärna rekommendera att läsa io9.com's chefredaktör Annalee Newitz' artikel "Viral Journalism and the Valley of Ambiguity".

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg