Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Journalistik 3.0

Tips: 10 saker för digitala journalister att jobba på 2014

Journalism.co.uk har via en crowdsourcing i sitt nätverk gjort en lista på 10 viktiga områden, färdigheter och tekniker som digitala journalister bör slipa på 2014 för att hänga med i den snabba utvecklingen. Listan är inte överraskande för dem som hittills hållit sig uppdaterade i medieutvecklingen, och en brasklapp finns med om att den så klart inte är heltäckande, men den ger en bra fingervisning om vart journalistiken är på väg och vad journalister bör bränna sitt kompetensutvecklingskrut på 2014.
  Har du några egna tips får du hemskt gärna tipsa om dem!

Listan, som kan läsas på engelska med förklarande kommentarer här

  • Validering och källkritik
  • Förstå internetanalyser, exempelvis webbtrafik, och hur man använder dem
  • Få ut det mesta av mobilen
  • Förbättra användarupplevelsen
  • Behärska data/datajournalistik
  • Jobba med sökbarheten/upptäckbarheten – rubriker, nyckelord, puffar i sociala medier etc
  • Vara aktiv och delaktig i dina sociala nätverk
  • God digital administration – exempelvis omsorg om de sociala nätverken
  • Nätsäkerhet
  • Traditionella journalistiska färdigheter i kombination med ovanstående

Journalism.co.uk har även gjort en lista över digitala trender de tror kommer prägla 2014:

  • Mobil- och responsiv design
  • Geo-targeted material, dvs material, tex nyheter för mobila konsumenter, som märkts och anpassats för särskild geografisk plats
  • Privata sociala medier-plattformar – dvs utmaningen att synas på och arbeta i dessa (ex vis Snapchat)
  • Drönarjournalistik – dvs utvecklingen av, företrädesvis, fotografering med hjälp av fjärrstyrda hjälpmedel
  • Kortformatsvideo – exempelvis Instagramvideos på 15 sek, anpassat för mobilen
  • Realtidsanalyser
  • Windowstelefoner
  • Bärbar teknik, så som Google Glass
  • Förutsebara nyheter – grundade på användardata
  • ”Native advertising” – sponsrat innehåll som stimulerar annonsmarknaden

Vad tycker du om dessa trendspaningar? Känns de rimliga? Vill du lägga till eller ta bort något? Eller har jag översatt listorna galet? Tipsa gärna och diskutera i kommentarsfältet. Jag tänker att det Medieormens läsare tror och gissar om medieframtiden är sånt vi kommer att diskutera här detta medieår, så please share!


Tack på förhand!

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".