Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
DEBATT

Cilla Benkö & Martin Jönsson: Ingen motsättning mellan mobilt och digitalradio

Publicerat fredag 7 februari 2014 kl 10.40

I debatten hävdas ibland att utvecklingen av mobilnäten gör digitalradio överflödigt. Men vi ser ingen som helst motsättning mellan en stark marksänd radio och en stark internetbaserad radio, skriver Sveriges Radios vd Cilla Benkö och biträdande programdirektör Martin Jönsson.

I veckan har det, lite oväntat, uppstått en mindre debatt om Sveriges Radios ”satsningar” på digitalradio. Oväntat därför att det just nu inte har hänt något nytt i frågan. Regeringens utredare Nina Wormbs arbetar med att ta fram ett förslag till plan för hur en digitalisering av marknätet ska kunna genomföras, med utgångspunkt från att överföringen ska vara fullt genomförd 2022. Resultatet av hennes arbete ska redovisas den 30 november i år. Därefter väntar arbetet med en proposition och motioner, innan riksdagen kan fatta beslut i frågan. Först efter det vet Sveriges Radio och andra bolag vilka förutsättningar som gäller.

Vad Sveriges Radios ledning tycker i grundfrågan är känt sedan länge. Vi anser att marksänd digitalradio är viktig för radiobranschen. Digitaliseringen ger en möjlighet till ett utökat utbud och i en värld som i övrigt håller på att bli helt digitaliserad skulle det de sig märkligt att just radio i Sverige skulle fortsätta att vara analog. IT-nationen Sverige skulle hamna efter övriga Europa. 
    Med ett digitalt marknät kan utbudet bli både rikare och mer logiskt för olika lyssnargrupper. Dagens tablå har ju många begränsningar, både för Sveriges Radio och för de kommersiella radiobolagen och för vår del är det viktigt med en stark bransch totalt sett.

Vi vill inte tillbaka till den gamla tiden då Sveriges Radio hade monopol. Viktigast för vår del är att en utökning går att genomföra utan att det går ut över kvaliteten i dagens utbud.
   Det är lätt att förstå att det finns de som är skeptiska till digitalradio, med tanke på den historia som finns för DAB i Sverige. De satsningar som gjordes tidigare misslyckades, framför allt därför att fokus mer låg på teknik än på innehåll – och för att publikens efterfrågan inte fanns där. Den gången var det inte heller en samlad radiobransch som stod bakom en digitalisering – det är det nu.

I dag är förutsättningarna annorlunda och flera länder, däribland Norge, har visat att det finns ett starkt publikintresse när det presenteras nytt utbud – som har lett till att det då också finns ett köpintresse för digitalradiomottagare. Att kunna erbjuda publiken ett mervärde är alltså oerhört viktigt om en digitalisering av marknätet ska bli framgångsrik.
   I den svenska debatten hävdas det ibland att övergången till digitalradio är onödig och att digitaliseringen hellre bör ske via internetbaserade plattformar: webb och mobil. Det är i grunden ett feltänk. Valet står inte mellan marksänd digitalradio och internet. Istället står det mellan analoga och digitala marksändningar. Ska vi ha kvar FM-nätet, med dess stora begränsningar och upprustningsbehov, eller ett digitalt marknät, med de investeringar och nya möjligheter det innebär?

Internet eller mobilen kan aldrig fullt ut ersätta ett marksänt radionät, eftersom kraven på Sveriges Radio, med rätta, är så högt ställda. Det handlar om att nätet ska kunna leverera radio till alla (99,8 % av landets befolkning), att information i krissituationer ska kunna gå ut till hela landet och att nätet ska vara robust, så att kvaliteten i sändningarna ska vara hög och stabil, även under till exempel bilfärd. Men för Sveriges Radios del handlar det också om oberoende: att inte bygga upp beroende av operatörer och påföra publiken extra kostnader för att kunna ta del av public service-innehållet. Vi måste ha en direktlina till licensbetalarna.

I en rapport som A-Focus gjorde på uppdrag av Teracom i höstas konstaterade de att mobiltelenäten helt enkelt inte är ett realistiskt alternativ för att ersätta marknäten. Nackdelarna är för många: högre kostnader, högre krav på lyssnarna och ökad osäkerhet för programbolagen är bara några av de skäl som förs fram. Kapaciteten är också ett problem. Om all radio skulle sändas via mobilnäten skulle det inte längre gå att ringa.
   Marksändningar, av något slag, är alltså ett måste, även i framtiden. Det debatten bör handla om är av vilket slag: analogt eller digitalt. Där har radiobranschen – och även regeringen – i nuläget valt den digitala sidan. Det som återstår att klargöra är hur övergången ska gå till.

Detta innebär dock inte att internet och mobilen är oviktiga för radions framtid. Tvärtom. Men hos oss på Sveriges Radio är det en utveckling som sker parallellt med utvecklingen av marksändningarna. Sedan 2010 har vi också väldigt aktivt jobbat med sociala medier. Dels genom att sprida vårt innehåll dels genom att förbättra vårt innehåll genom en direktdialog med publiken.

Sveriges Radios verksamhet och distribution vilar på tre ben:

  • Radiosändningarna i marknätet
  • Våra digitala plattformar (sajt och appar)
  • Spridningen och dialogen med publiken i sociala medier

Tillsammans kompletterar och förstärker de här tre benen varandra och ser till att vi använder våra resurser så effektivt som möjligt.

Sveriges Radio har sedan flera år satt mobilen först i vår utveckling av de digitala (internetbaserade) plattformarna. Det påverkas inte av vad som händer med de digitala marksändningarna, utan det är ett sätt att förbättra utbudet och erbjudandet för alla som väljer att ta del av innehållet på det sättet: via mobil, surfplattor eller dator.  Vi ser stora möjligheter att driva ökad lyssning där både när det gäller nyheter och fördjupande program – kopplat till en väldigt stark närvaro i sociala medier. Mobilen är en väldigt bra radio, även om mobilnätet inte ensamt kan axla samma roll som marknätet.

Det senaste året har vi gjort stora förbättringar av vårt utbud i mobilen. Vår sajt, sverigesradio.se, har gjorts om till följsam design med utgångspunkt från att fungera så bra som möjligt i mobilen. Därmed kan man använda samma adress oavsett hur man surfar – och få innehållet optimerat utifrån den skärmtyp och skärmstorlek man använder.
   Vi har också gjort stora förbättringar när det gäller våra appar. De problem som tidigare fanns när det gällde lyssning på Sveriges Radio Play via Android-plattformen har nu åtgärdats och i dag fungerar appen väl på både IOS och Android. Det syns i nöjdhetsmätningarna.

Andelen nöjda användare har ökat kraftigt sedan 2013. Bland dem som använder appen minst en gång i veckan är i dag 94 % nöjda med tjänsten. Sveriges Radio Play hade 2013 i snitt 320 000 användare per vecka.
   Även vår app för de minsta barnen, Radioapan, ökar stadigt i popularitet och når nu 135 000 unika användare per vecka.
   Vi fortsätter arbetet med att förbättra de mobila tjänsterna. Under våren lanseras en förbättrad version av Sveriges Radio Play, med förbättrad funktionalitet på många områden. Det blir lättare att hitta, att samla favoritprogram, att lyssna offline, att göra avbrott i lyssningen, att dela program i sociala medier – och att växla över till sajten, för nyheter och mer programinformation.

Totalt använder ca 1,5 miljoner svenskar våra internetplattformar varje vecka. Det är fortfarande  betydligt lägre än de ca 7 miljoner som lyssnar på FM-radio varje vecka, men användandet via internet ökar stadigt, i takt med att vi förenklar och förbättrar utbudet.
   Vi ser ingen som helst motsättning mellan en stark marksänd radio och en stark internetbaserad radio. De som försöker skapa en sådan motsättning har andra syften än att främja radion. Den som värnar en stark, oberoende public service-radio, ser nödvändigheten i att utvecklingen går framåt i båda typerna av nät.

Cilla Benkö
VD, Sveriges Radio
twitter.com/CillaBenko

Martin Jönsson
biträdande programdirektör med
ansvar för digitala strategier och utbud, Sveriges Radio
twitter.com/MJSverigesRadio

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".