Skärmdump: Medieormenredaktör Cecilia Djurbergs profil på det sociala nätverket Ello
JOURNALISTIK 3.0

Medieormen testar Ello

Medieormens redaktör har i helgen roat sej med att testa det nya sociala, digitala nätverket Ello, som vill bli den nya ”Facebookdödaren” och som hypas för att det lovat att vara både annonsfritt och mer transparent och tolerant än Facebook.

Det har länge pratats om att Facebooks storhetstid är över. Dels eftersom socialamedierjättens algoritmer allt mer tycks kalibreras för att skylta sponsrat innehåll och annonser, men även reglerna som säger att man måste vara registrerad med sitt riktiga namn  har fått många att lämna Facebook. Inte minst började HBTQ-världen att rasa högljutt och ropa på Facebookbojkott efter att många drag queens den senaste tiden fått sina konton rapporterade och inaktiverade med hänvisning till ”the real name policy”, eftersom de registrerat sig med sina artistnamn.

Ett tilltag som fick den nya ”Facebookdödaren” Ello att framstå som ännu mer lockande. Ello, som lanserades publikt i våras och fortfarande bara finns som betaversion, har som usp att vara ”vacker, enkel och transparent” och har dessutom lovat att vara annonsfri och hypen är minst sagt påtaglig. Eftersom Ello fortfarande är invite only, det vill säga du behöver få en inbjudan från någon som redan är med i nätverket för att komma in, har det redan uppstått en svartabörsmarknad på nätet för Ello-inbjudningar. Själv mutade jag en väldigt internettrendmedveten 22-åring att ställa upp som barnvakt i utbyte mot en attraktiv invite i helgen.

Huruvida Ello kommer att fortsätta att vara annonsfritt om det blir lika stort som Facebook står skrivet i stjärnorna, liksom givetvis eventuella chanser till succé. Just nu registrerar sig många nya Ello-användare, men till framgångskalkylen bör adderas att tidigare självutnämnda ”Facebookdödare” som Google Plus fortfarande inte lyckats ta kål på den blåa jätten, men möjligen har Ello med sin idé om att vara en plats för att ”connect, create and celebrate life” framför att vara ännu en kommersiell bazar sin givna plats i socialamedierfaunan. Samt att de lovat att vara toleranta - till och med porrvänliga.

För oss journalister som vill erövra Ello som arbetsverktyg kanske det kommer att krävas att vi behöver jobba mycket bättre på relationen till publiken och lär oss att bli bättre på communitybyggande, det vill säga att vi i högre utsträckning måste gå ut och aktivt knyta kontakt med människor som är intresserade av de ämnen vi bevakar. Vilket å andra sidan redan är viktigt på alla sociala medieplattformar, men där mycket energi för många istället verkar gå åt till att överlista algoritmer, snappa upp snackisar och bräcka varann med sensationspräglade klickbeten för att synas och höras i socialamedierbruset.
   Hur det blir med detta återstår såklart också att se, men det ska erkännas att undertecknad när en viss förhoppning om en mer social utveckling för journalistiken i de sociala medierna.

Men hur funkar Ello då? Efter att bara ha klickat runt i Ello några nyfikna timmar i helgen kan jag säga som så att – jo, det är absolut en stilren plattform. Funktionerna påminner om flera andra sociala nätverk men tidslinjen är (i nuläget) just en kronologisk tidslinje (som Twitter var i början) som inte påverkas av hur populära (lajkade eller delade) inläggen är eller hur mycket pengar den som postat inlägget har hostat upp. Och ja, det är naturligtvis oerhört skönt att slippa både mest-gillat-algoritmerna och annonserna, även om detta med annonsfritt naturligtvis får en att undra över vem som betalar för allt arbete som läggs ner på plattformen. Eftersom det som bekant inte finns några gratisluncher. Och detta är också just nu ett av de stora diskussionsämnena både om och på Ello.
   En annan diskussion jag sett är den som präglas av förhoppningen om att Ello verkligen ska vara och förbli ett alternativt ställe för nätverkande och konversationer. Något att ha i åtanke när journalistkåren gör sitt intåg där.

Det som framför allt måste sägas är att Ello i dagsläget, i denna betaversion, inte alls är så enkelt att använda som de påstår, utan tvärt om erbjuder en väldigt buggig sysselsättning. Särskilt i mobilen, där man för närvarande loggar in via webben, är det just nu trixigt att både skriva och navigera. Men utvecklarna jobbar på för fullt med buggfixar och förhoppningsvis kommer en mer stabil verson snart, och jag skulle väldigt gärna ha en mobilapp med överblickbara notifications framöver. Som det är nu skickas notiserna om vad som händer på Ello till din mejlkorg.

Undrar du något om Ello? Skriv gärna en fråga i kommentarsfältet så kan jag försöka svara eller hitta ett svar. Vill du bara säga Ello - på Ello - så heter jag @ceciliadjurberg där.

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista