JOURNALISTIK 3.0

Läs detta innan du outsourcar din sociala medier-närvaro

Här på Medieormen behöver vi knappast skriva ut att det är viktigt för journalister att ha en utvecklad och fungerande sociala medier-närvaro. Men ett faktum som många brottas med är att det kan vara svårt att hinna med alla konton och plattformar, och vissa som kämpat med sociala medier ett tag kanske tycker att det går trögt och känner att de behöver experthjälp för att ta sociala medier-grejen till nästa nivå. Så tanken att leja ut sin sociala medier-närvaro kan onekligen vara lockande. Men ska det verkligen behövas?
   Medieormen tipsar om två artiklar att läsa innan du outsourcar dina sociala medierkonton.

The Guardians Paula Cocozza gissar att folk i framtiden kommer att outsourca sitt sociala medier-liv på samma sätt som man anlitar folk att ta hand om andra delar av ens liv som man inte har tid med, men heller inte har råd att strunta i. Som gräsklippning, tvätta bilen eller anlita städhjälp. Och möjligheten finns såklart redan nu att betala socialamedierproffs för att fixa ”det där twittrandet” som vissa känner dåligt samvete för att de kanske borde sköta bättre. Men Paula Cocozza undrade hur det skulle kännas och undrade om en proffstwittrare verkligen skulle kunna få henne att verka mer spännande och locka fler nya followers. Så under en månad anlitade hon social media-managers för att ratta sina socialamedierkonton. Här kan du läsa om experimentet:

No fighting. No drunk posting.’ What happened when I handed over my Twitter and Facebook to strangers

En viktig sak, som de experter Paula Cocozza anlitade framhåller, är vikten av autenticitet på sociala medier. Det var alltså aldrig fråga om att proffstwittrarna skulle låtsas vara hon, men de jobbade samtidigt hårt på att uppdatera hennes konton så trovärdigt som möjligt – som ett slags buktalare. En slutsats man kan dra av artikeln om experimentet är att det mest framgångsrika sociala medier-livet är det som smälter samman med ens övriga liv, att ens internetprofil liksom matchar den profilering man har i livet afk. Ett slags varumärkesteori som grundas på autenticitet, kan man säga. Inget nytt egentligen. Men särskilt viktigt att tänka på för journalister, vars viktigaste kapital stavas förtroende.

Och autenticitet är något som även Maebellyne Ventura kommer in på när hon skriver om sociala medier-etikett på The Undercover Recruiter - med särskild vinkel på LinkedIn. Hon lär ha fått upp 1 580 000 sökträffar på Google på frasen ”social media etiquette” och utifrån detta förstått att det verkar finnas ett behov av att fördjupa sig i frågan, men menar att alla dessa artiklar är överflödiga att läsa om vi bara ser vår sociala medie-närvaro som en naturlig förlängning av våra personligheter och överför gamla etikettsregler för kommunikation från andra former av sociala sammanhang till de sociala medierna:

Social Media Etiquette: Everything I know I learned from real life

Så: betrakta sociala medier-livet som ”real life” är ett, inte nytt, men enkelt onelinertips att ta med sig för den som inte redan listat ut detta.

Om det sen är hållbart rent tidsmässigt, eller ens särskilt sunt, att som Paula Cocozza sätta sig och ringa runt till folk som avföljt en på Twitter och fråga varför de lämnat en, måste såklart vara upp till var och en att avgöra. Men eftersom hon verkligen ville veta om hon gjort något fel och eftersom de tre avföljarna hon ringde upp sen följde på henne igen, är det möjligen inte riktigt så knasigt som det först låter. Eftersom nätverkande i sociala medier handlar om att bygga relationer. Även utanför sociala medier.

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".