Martin Jönsson, biträdande programdirektör Sveriges Radio. FOTO: Micke Grönberg/SR
1 av 2
Martin Jönsson, biträdande programdirektör Sveriges Radio. FOTO: Micke Grönberg/SR
Sveriges Radios nya poddspelare
2 av 2
Sveriges Radios nya poddspelare
PODDRADIO

Vi gör det lättare för publiken att lyssna när och hur de vill

Poddtrenden växer sig allt starkare, både inom och utanför Sveriges Radio. Nu gör vi det ännu lättare att upptäcka poddinnehållet på sverigesradio.se.

Vad är podd? Det finns det flera olika svar på. Ett av de vanligaste handlar om att det ska gå att ladda ner och prenumerera på materialet. Men man kan också säga att det handlar om att lyssna on demand: att själv styra sin lyssningsvana, oavsett kanal och tablå.

Det är alltfler som lyssnar så i dag. Vanan har blivit starkare i takt med att allt fler, nu 70 % av svenskarna, har en smartphone. Och förstås av det faktum att poddlyssnande är perfekt för en allt mer multitaskande mediekonsument: man kan göra något annat samtidigt.  Samt inte minst: man kan lyssna offline, så att det inte drar surf i mobilen.

Utbudet av poddar har samtidigt ökat explosionsartat, både från privatpersoner och från medieföretag.  Värvet, Filip & Fredrik, Alex & Sigge eller för den delen This American Life-succén Serial  finns alla med bland de första svaren man får om man frågar publiken vad de lyssnar på för poddar – och det finns knappt en tidning i Sverige som inte lanserat egna poddar.  Det är en väldigt positiv utveckling, eftersom det bidrar till ett ökande intresse för ”radio”-formatet, som en parallell till den annars så starka webb tv-trenden.

Sveriges Radio har självklart också haft en stor del i att den svenska poddtrenden blivit så stark – betydligt starkare än i många andra länder. Programformat som P3 Dokumentär och Sommar i P1 har under lång tid bidragit till det: efter varje säsong av Sommar i P1 ser vi hur poddlyssningen har flyttat upp på en högre nivå – och så fort P3 Dokumentär drar igång en ny säsong ser vi ett nytt lyft. Samtidigt upptäcker allt fler innehåll ur arkivet för de här programmen, vilket gör att lyssningen fortsätter även när säsongen i FM tagit slut.

I skrivande stund står Sveriges Radio för 12 av 20 program på topplistan på Podcaster.  Utöver Sommar i P1 och P3 Dokumentär är det program som Spanarna, På minuten, P1 Dokumentär och God morgon Världen.  Detta trots att vi egentligen inte pratat om vårt innehåll som podd: vår terminologi på sverigesradio.se och Sveriges Radio Play är ju mer mångfacetterad, där erbjuder vi ”lyssna med musik”, ”lyssna utan musik” eller ”ladda ned” som de olika alternativen – och i statistiken har det kallats för ”efterhandslyssning”. Men låt oss för enkelhetens skull kalla alla dessa former för podd eller poddradio.

Andelen svenskar som lyssnat på Sveriges Radio-innehåll  som podd har ökat stadigt de senaste åren. I augusti 2012 var det 12 % som lyssnat on demand under en vecka, i augusti i år hade andelen ökat till 16 %. Det är en ökning med 33 %. Under samma tid har direktlyssnandet på radio, främst via FM men en del också via sverigesradio.se och appen Sveriges Radio Play, minskat svagt: från 72 % av svenskarna under en vecka till 71 %.

Hösten 2014 har vi sett ett ännu starkare lyft. Jämfört med förra hösten har vi nu drygt 80 % högre poddlyssning på sverigesradio.se och Sveriges Radio Play – och poddlyssningen har nu sex månader i rad varit betydligt större än digital direktlyssning och lyssning på korta ljudklipp tillsammans.

Det är med andra ord här Sveriges Radio växer: mest på podd, mest via Play. Det är en oerhört positiv utveckling.

Nya satsningar

Vi har i höst gjort ett antal saker för att stödja den här utvecklingen och göra det ännu lättare för publiken att lyssna. Arbetet påbörjades redan i våras, med lansering av nya Sveriges Radio Play, men nu har vi ett särskilt fokus på just podd.

En ny poddredaktion, bestående av Elin Claeson, Helena Sahlén Folke och Lovisa Ohlson driver sedan två månader sidan sverigesradio.se/poddradio. Där finns listor, både A-Ö och genrevis, över allt som finns att lyssna på (och prenumerera på)  i poddformat. Där ger de också dagliga tips till vårt poddutbud. Det handlar om tre olika sorters innehåll:

  • Vårt ordinarie programutbud i poddformat
  • Poddspecialer, med innehåll som i nuläget inte sänds i FM
  • Ompaketeringar av radioinnehåll

I dag har vi infört en ny modul på  förstasidan på sverigesradio.se där vi lyfter fram poddspecialerna.  Det handlar både om helt nya poddsatsningar, om poddsatsningar vi haft en tid, eller som vi plockar upp ur vårt arkiv för att vi tror att de kan vara intressanta att upptäcka – som till exempel första säsongen av prisbelönta humorserien Mammas Nya Kille.

Vi kommer under det närmaste halvåret att lansera ett antal helt nya poddspecialer. Det görs för att testa format, tilltal, programledare eller för att ta upp ämnen och nå målgrupper som vi tidigare inte varit tillräckligt bra på. På sikt kan det också bli en del av kanalutbudet i FM, det är svårt att säga. Men vi har ett behov av att testa i högre tempo – och att kunna erbjuda format med större variation i längd, än de normala halvtimmes- eller timmesavsnittet som de flesta tablåprogram har.

Ännu större är behovet av ompaketering. Där ska vi arbeta med att samla reportage och inslag inom ett visst ämne och  samla dem i en podd som kan möta olika behov hos publiken. Det kan handla om allt från barninnehåll till dokumentärer – paketerat på ett sätt som fungerar bra till exempel för resor – men också om olika nyhetsämnen.

I grunden handlar allt om valfrihet. Vi vill göra det lättare för publiken att lyssna när och hur de vill – och vi vill öka livslängden på vårt innehåll, så att det kan nås av fler under längre tid.

Martin Jönsson

Digital direktör,

Sveriges Radio

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".