Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
JOURNALISTIK 3.0

Funktioner för framgång i Facebookflödet

Publicerat torsdag 11 december 2014 kl 14.26

Facebook har tidigare skruvat på sina algoritmer för att premiera mediesajters originalmaterial och "kvalitetsmaterial" och nu lanserar sociala medierjätten nya verktyg som ska stimulera ännu mer innehållsflöde via deras nätverk. 

Många medier och andra innehållsproducenter är redan rätt så beroende av Facebook för att nå ut med sitt material, och sannolikt är Facebook lika beroende av att deras användare sprider mediers artiklar och inslag - eftersom dessa utgör en stor del av underlaget för människors konversationer på Facebook.
  I Facebooks nya satsningar för innehållsskapare finns utvecklade statistikverktyg och man inför en möjlighet att tagga inlägg för att kunna rikta dem mot specifika intressemålgrupper. Den nya funktionen ”Smart publishing”, som just nu rullas ut till utvalda medieorganisationer, är ytterligare ett verktyg som ska hjälpa publicister att identifiera material som har potential att få stor spridning på Facebook.

Frågan är om dessa nya funktioner kommer att innebära att Facebook får ytterligare makt över mediehusens journalistiska verksamhet? Möjligen får alla som misstänker att nyhetsmedier skräddarsyr sin journalistik för att funka i sociala medier ytterligare vatten på sin kvarn, men man kan förstås också se de nya funktionerna som en tänkbar möjlighet att upptäcka smalare målgrupper för att nå ut med smalare material. Oavsett hur man väljer att se på förändringarna kan det vara klokt för alla som vill fortsätta att synas i folks Facebookflöden att sätta sig in i hur de nya funktionerna funkar.

Peter Kafka, redaktör på medie- och techsajten Re/code, skriver att de nya satsningarna är att betrakta som resultat av möten som Facebook haft med medieproducenter för att få veta mer om deras behov. Han anar en samlad kraft från Facebooks sida att få publicister att flytta mer av sitt material till Facebook: Facebook Gives Publishers New Tools, Hopes They’ll Use Them to Give Facebook More Stuff  

Ett annat sätt att smickra Facebooks algoritmer till att ge inläggen mycket exponering är att göra uppdateringar som lockar många att kommentera med "rätt" ord under. "Grattis" lär vara ett sådant. Fredrik Wass skriver om det här.

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".