JOURNALISTIK 3.0

Blir bullshitdata nästa stora trend?

Om det finns en pålitlig formel för utveckling, så är det den om att så fort något blivit trendigt så kommer snart parodierna, satirerna och fejkversionerna. Så eftersom datajournalistiken nu slagit igenom i mediebranschen, är risken följaktligen att också ”bullshit data” får ett uppsving inom journalistiken. Om detta skriver New York Times mjukvaruarkitekt Jacob Harris i ett inlägg hos Nieman Lab.

“The wave of bullshit data is rising, and now it’s our turn to figure out how not to get swept away.”

Så lyder Jacob Harris budskap i en krönika hos Nieman Lab under vinjetten ”Spådomar för journalistiken 2015”. En mindre slagkraftig översättning av hans budskap: det är dags att vi lär oss statistik och datajournalistik så att vi kan genomskåda PR-branschens kreativt serverade dataanalyser. I sin artikel tar Harris upp exempel på databaserade artiklar som fått stort genomslag men som byggt på bristfällig dataanalys – som dessutom tagits fram av företag som haft intresse av att få medieexponering. Som i några av de exempel Harris skriver om:

Känns detta med planterade nyheter och dåligt kollade källor igen? Just det, vi brukar prata om källkritik här på Medieormen… Värt ändå att påminna om att källkritiken även gäller dataanalyser, nu när datajournalistik är ett ord på många mediechefers läppar. Och då behövs inte minst statistisk kompetens.

Ett särskilt dilemma för datajournalistiken, eller databasjournalistiken, är att det kan ta lång tid att samla in den data som ska ligga till grund för den journalistiska analysen, så det är inte ovanligt att datajournalister utgår ifrån befintlig data som tillhandahålls av företag eller myndigheter. Här, skriver Harris, har alltså PR-branschen sett en möjlighet att ta fram data – och servera färdiga analyser -  som påvisar klickbara samband som inte nödvändigtvis håller för närmare granskning – det Harris kallar ”bullshit data”. Och problemet med bullshitdata spår han blir större under 2015 – om inte journalister gör sitt jobb och blir mer kritiska till PR som förklätts till vetenskap.

Här kan du läsa hela artikeln hos Nieman Lab: Jacob Harris: "A wave of PR Data"

Läs också Martin Jönssons text från 2013 på Medieormen: "Statistik som snuttefilt"

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".