JOURNALISTIK 3.0

En twittrad bild säger mer än 140 tecken - men inte för synskadade

Sociala medier handlar allt mer om bilder, eftersom bilder ökar synligheten i bruset och inte minst eftersom det påstås att en tweet med en bild har bättre chanser att bli retweetad, upp till 35% ökade chanser enligt Twitter själva. Men för synskadade som förlitar sig på hjälpmedel som läser upp information om vad bilder föreställer utifrån alt-texter är bildtrenden på Twitter knappast något att hurra för. Det går nämligen inte att koda in någon beskrivande alt-text i de bilder man laddar upp på Twitter. Men det går att komma runt problemet.

Melody Kramer som arbetar för 18F, ett digitalt startupteam som är en del av U.S. General Services Administration, har skrivit här om hur de har löst tillgängligheten för twittrade bilder. Och det är en oerhört enkel lösning, som går ut på att för varje bildtweet de skickar iväg skriver de ett svar, som följer med i Twitters trådstruktur, där de beskriver bilden i text.
   Deras följare var inte sena att komma med respons, och deras förslag går att läsa i artikeln "Making Twitter Images Accessible".

Steve Faulkner som arbetar med ditgital tillgänglighet för The Paciello Group, har skrivit om en annan, lite mer omständlig, lösning här.

Sitter du på flera lösningar? Berätta gärna i kommentarsfältet hur du gör för att nå alla som har svårt att se eller förstå bilder i sociala medier.

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista