Skärmdump: Notch twittrar till Spotify: "Please consider not being evil"
JOURNALISTIK 3.0

Spotify i hetluften för "läskigt" avtal

Just nu kritiseras svenska musikstreamingtjänsten Spotify på nätet och i sociala medier. Skälet är att de ändrat sitt användaravtal så att det verkar som att de plötsligt vill kunna ladda ner alla dina bilder och kontakter i telefonen för onda ändamål.
   Och jag sugs omedelbart tillbaks till vintern 2009. Då var det det unga uppstickarbolaget Facebook som fick stå vid skampålen och förklara sig.
   Christian Gillinger, chef för sociala medier på Sveriges Radio, minns en liknande skitstorm.

I Sverige var det Minecraftgrundaren Markus "Notch" Persson som idag på eftermiddagen gick i clinch med Spotifys grundare Daniel Ek på Twitter (läs mer hos DIgital Beta). Tidningen Wired skriver också under rubriken "You can't do squat about Spotify's eerie new privacy policy" och kallar Spotify för ett "svartsjukt ex":

Like a jealous ex, Spotify wants to see (and collect) your photos and see who you’re talking to. What kind of media files Spotify will collect from you is vague, and why the company needs it is unclear, but it’s doing it regardless.

Jag tror inte Spotify är onda eller har något hemligt spionsyfte med sitt nya avtal. Men jag tror att de har en läxa att lära hur man kommunicerar och formulerar förändringar i avtal som för lekmän kan verka fullständigt bizarra. Och otäcka.

Och jag minns när Facebook gjorde samma resa 2009. Då, i februari, kom deras nya användaravtal. Och det verkade i texten som att de bad att få rätten att göra nästan vad som helst med dina bilder. Sajten the Consumerist skrev:

Facebook’s terms of service (TOS) used to say that when you closed an account on their network, any rights they claimed to the original content you uploaded would expire. Not anymore.

Now, anything you upload to Facebook can be used by Facebook in any way they deem fit, forever, no matter what you do later.* Want to close your account? Good for you, but Facebook still has the right to do whatever it wants with your old content. They can even sublicense it if they want.

Och det kändes såklart kymigt. Det kan inte vara lätt att formulera ett avtal som fungerar för de då 150 miljoner användare jorden över som Facebook hade.

Problemet med juridiska texter är att de inte kan täcka allting. Skulle de göra det skulle de bli enorma, oöverskådliga och svårbegripliga. Å andra sidan, görs de korta och koncisa blir de samtidigt generella och knepigare att tolka.
   Det här förstod Facebook snabbt och när det stormade som mest skrev de därför ett svar på kritiken ”On Facebook, People Own and Control Their Information”.

I korthet säger de att det inte handlar om att de vill kunna använda materialet för alltid, utan att det har att göra med hur Facebook fungerar. Om man skickar ett meddelande till någon skapas två kopior, en hos avsändaren och en hos mottagaren. Om avsändaren sedan avslutar sitt konto, vill Facebook slippa ta bort det även hos mottagaren.

Facebooks misstag var att de helt glömde att berätta varför de ville ha vissa rättigheter, sätta det i en kontext och göra det begripligt för den som inte normalt sitter och plöjer avtalstext.
   Det tvingades de nu göra. Ett speciellt forum för diskussion om avtalen sattes upp, till sommaren 2009 gjorde man avtalet tydligare, man upprättade en tydlig FAQ med de mer brännande punkterna. Man tog kritiken på allvar och agerade. Och så bedarrade kritiken.

Och nu är det alltså Spotifys tur. Ett okänsligt formulerat användaravtal med otydligt kommunicerat syfte gör att kritiken kommer som ett brev på posten. Kanske är det här det dop varje ny onlinetjänst måste gå igenom i sin mognadsprocess.
  Det intressanta blir hur Spotify reagerar. Eller snarare hur snabbt. För jag är övertygad om att den enda vägen framåt, om man inte faktiskt är ond, är att transparent och ödmjukt ta användarna, publiken, besökarna eller vad man väljer att kalla dem, på allvar. Och det gäller inte bara streamade musiktjänster - utan alla oss som verkar i någon form på nätet och som vill ha rätt till deras material.

EDIT: Det gick blixtsnabbt. Spotifys grundare Daniel Ek skriver nu på Twitter: "Sorry"

Christian Gillinger
chef för sociala medier Sveriges Radio
twitter.com/gillinger

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".