JOURNALISTIK 3.0

Statistiken som förklarar varför journalistiken flörtar med Snapchat

Som traditionen numera bjuder, och sociala medierlogiken kräver, förhandsläpptes idag kapitlet om sociala medier ur den kommande, årliga rapporten Svenskarna och internet. Årets statistik visar att Facebook ännu lever, Instagram fortsätter att vara den plattform som ökar mest, samt att Snapchat dominerar bland tonåringarna. Dock är det old school e-post som fortsätter att dominera vår dagliga kommunikation på internet.

Varje år undersöker Internetstiftelsen i Sverige hur svenskar använder internet. Årets samlade statistik kommer 11 november, men kapitlet i "Svenskarna och internet 2015" som handlar om sociala medier kan läsas redan nu.

Redan i förra årets rapport konstaterades att på internet är det fortfarande e-post, och andra direktmeddelandetjänster, som dominerar vår kommunikation, men senaste undersökningen slår fast att "alternativen att via olika sociala nätverk vända sig till många ökar hela tiden. Här är följarna mångdubbelt fler än de som själva skriver och postar."

En möjlig förklaring till att Facebook, enligt rapporten, fortsätter att vara det mest populära sociala nätverket i samtliga åldersgrupper över 16 år kan alltså ha att göra med att tjänsten omfattar både publiceringsplattform och direktmeddelandetjänst. För en stor andel, "mer än hälften (57%) av de som besöker Facebook uppdaterar sig någon gång i månaden eller mer sällan." Många är alltså på Facebook utan att vara jätteaktiva.

Trenden håller också i sig beträffande Instagram som ligger kvar i toppen som den socialamedierplattform som ökar mest bland svenska användare: "Instagram ökar mest, totalt 40 procent av internetanvändarna använder nu tjänsten. Snapchat används däremot främst av tonåringar." 

Att Snapchat ökar bland de yngre, och i Sverige "domineras av tonåringar", är sannolikt en huvudorsak till att traditionella mediehus har fattat att de måste hitta sätt att stoppa in sin journalistik i det formatet - eftersom tonåringarna är framtidens publik. Då Snapchats grundidé är att användarna ska kunna skicka privata bilder och filmer till varandra, och att meddelandet försvinner så fort mottagaren sett det, krävs det en hel del anpassning för den som vill använda plattformen journalistiskt. Men Snapchat har inte varit sena att utveckla sig för att tillgodose affärsmässiga intressen, vilket Medieormen tidigare skrivit om, och den som är nyfiken på hur ett traditionellt mediehus som BBC arbetar med journalistik för Snapchat kan läsa om det i BBC:s egen blogg : "When journalism meets Snapchat"

Sen får väl framtiden utvisa hur Snapchats populäritet fortsätter att stå sig hos ungdomarna när vuxna och gammelmedier blir alltför närvarande där...

Cecilia Djurberg
redaktör Medieormen
twitter.com/ceciliadjurberg

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".