BEST OF: Hivpositiva pekas ut som Liemannen i reklam

I Sverige lever omkring 5000 personer med hiv. Under 80-talets hivepidemi utbröt panik och media gav hiv många negativa attribut. Ett exempel är den här australiensiska hivpreventionskampanjen från 1987.
Här ser vi tydligt hur hivpreventionsaktörerna kopplade samman hiv och aids med Döden/Liemannen. Hiv började bli porträtterat som en identitet.

I dagens Sverige ser vi fortfarande hur media rapporterar om hivmän och hivkvinnor. Hivmän och hivkvinnor som medvetet överför viruset till andra. Det är extremt ovanligt att någon som lever med hiv avsiktligen överför viruset. Vad är det för jäkla begrepp egentligen? Hur kan en person bli en hivman/hivkvinna, endast genom att de bär på ett virus?

När vi säger hivmän och hivkvinnor bidrar vi till en demonisering av hivpositiva. Personer med hiv stigmatiseras (utpekas med negativa egenskaper och "brännmärks”. Stigmatiseringen gör att vi skapar ett vi och dem. De finns inte bland oss ”vanliga”, de är promiskuösa och onda. Det stämmer ju naturligtvis inte, hiv finns överallt och vi behöver alla förhålla oss till viruset.

Tyskland skapade rubriker förra året när de använde sig av Adolf Hitler för att porträttera hivmannen och rubriken ”Aids is a massmurder”.

Jag tycker att det är sjukt osmakligt och oproffsigt av hivpreventionen. Den visar dock på att det pågår en internationell hetsjakt på hivpositiva och att vi tillsammans måste krossa våra fördomar.

Här kan du ta reda på lite mer fakta om hiv/aids!

Logga även in på Facebook för att diskutera dina fördomar och annat om hiv/aids. Nationella hivrådet 

Ha en fin helg!

/Robert