Om du känner dig isolerad och har ont i magen av din relation är det dags att bryta! Foto: Hans.D/Flickr/CC
RELAITONSPROBLEM

Se upp för härskartekniker i din relation

Känner du dig håglös, trött och less på din relation? Upplever du att vad du än säger din partner att det är ditt fel? Eller går du runt med dåligt samvete och känner dig konstant misslyckad? Då har du kanske blivit utsatt för härskartekniker. I nära relationer är det viktigt för både självkänsla och välmående att se destruktiva mönster.

Berit Ås, norsk politiker och professor i socialpsykologi, har identifierat olika härskartekniker som kan användas för att förstå varför man kan känna sig olyssnad på, förbisedd eller helt enkelt ignorerad. När vi pratar härskartekniker brukar vi ofta prata om maktrelationer mellan män och kvinnor och då främst på arbetsplatser. Men härskartekniker används tyvärr även i nära relationer.

Det finns en del tecken på att en relation är destruktiv. Det kan handla om att du känner dig tvungen att ljuga om att du tog en fika efter jobbet, att du överdrivet klär upp eller klär ner dig eller att du känner dig tvingad att hela tiden förklara varför du sa eller gjorde något. Du känner kanske ofta en gnagande känsla av att något är fel, men du kan inte riktigt peka på vad det är? Här kommer en lista på några härskartekniker som används i negativa relationer:

Förlöjligande

Dina känslor eller något du har gjort bemöts med hånskratt eller ett nedlåtande leende. Det som händer är att du fördummas och dina behov minskas radikalt i er relation. Dina åsikter, tankar och handlingar fördummas om och om igen.

Dubbelbestraffning

Vad du än gör upplevs som fel, så dina val spelar ingen roll. Om du har tvättat din partners kläder blir det ett jävla liv, och om du inte tvättar dom så är du egoistisk. Om du pratar om jobbet så ”existerar” inte din partner, och är det tvärtom är du ambitionslös.

Osynliggörande

Du säger något men du får ingen reaktion. Du möts ofta av tystnad eller upplever dig utelämnad från beslut. I längden kan detta få dig att känna dig oviktig och obekräftad eftersom det du säger eller gör inte blir viktigt eller värdefullt. Kanske pratar din partner om ditt jobb, familj eller hobby på olika förminskande sätt.

Objektifiering

Din partner kanske diskuterar eller kommenterar ditt utseende under tillfällen det inte har någon betydelse. ”Oj oj oj, vad du har sminkat dig idag.” Du kan här känna dig dum, slampig eller ful av sådana kommentarer. Samtidigt kan det också vara kommentarer på stranden såsom "vilken mage du har skaffat dig...".

Påförande av skuld och skam

Du får höra, indirekt eller direkt, att du inte är tillräckligt bra. Skamkänslor brukar oftast komma av dubbelbestraffning och förlöjligande. Det kan sluta med att du känner att allt du gör blir misslyckat och därför är du en misslyckad person.

Har du upplevt någon eller några av dessa scenarion är det viktigt att du uppmärksammar och blir medveten om detta! Prata med någon nära vän och berätta om dina upplevelser. När det gäller härskartekniker på arbeten brukar man prata om att använda motstrategier såsom att ifrågasätta, bryta mönster och ta plats.

När det gäller nära relationer är såna här beteenden aldrig okej. Tvekar du och tänker att det bara är du som överreagerar, ta en pause i några veckor och våga känn efter. I nära relationer så tycker jag motstrategin är: ta ingen skit och bryt NU!

/Robert

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".