Idag skriver Johanna Salama om tjejer som lever i gråzoner styrda av hedersrelaterade normer. FOTO: shesthereasonfortheworld/(CC BY-NC 2.0)/Flickr Bilden är beskuren
Gästbloggare Johanna Salama

Deras oskuld är juvelen i släkten

Mitt namn är Johanna Salama. Under 15 år har jag arbetat som socionom med fokus på att stärka framförallt tjejers självkänsla. Idag driver jag en verksamheten FreeZone som fokuserar på att nå de tjejer som lever med ett begränsat livsutrymme. Det vill säga dem som styrs av starkt begränsande normer i familjen.

I mitt förra inlägg skrev jag om unga tjejers relation till sig själva och sin självkänsla "Tjejer får vara sexiga men inte sexuella". I detta inlägg fokuserar jag på den gråzon av tjejer i Sverige som dagligen förövas sina mänskliga rättigheter.

Trots ett demokratiskt samhälle och att barnkonventionen understryker barnens rättigheter, lever dessa tjejer i exil från sitt eget liv. De får inte umgås med vem de vill, delta i fritidsaktiviteter, vidareutbilda sig, välja parter och sexualitet. De får inte välja vem de vill vara eller hur de vill vara.

Jag pratar naturligtvis inte om alla tjejer. Men ändå har jag träffat alldeles för många under mina 15 år som socionom. Fallen är olika, men för enkelhetens skull kommer jag sammanfatta effekterna av det kollektiva normsystemet som har hedern som ett starkt rättssnöre. Och tala om de fall som medför ett lika starkt begränsat livsutrymme. 

Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund (SKR) förklarar att "det som särskiljer hedersförtryck ifrån annat patriarkalt våld är att det sanktioneras av ett kollektiv och att heder, skam och vikten av en bevarad oskuld är centrala värden. Kollektivet består av familj, släkt och landsmän. Hedersnormer är inte knutna till någon viss religion eller etnisk grupp men ofta har kollektivet sin bakgrund i icke-demokratiska samhällen med starkt patriarkala familjesystem."

Enligt SKR uppskattas cirka 70 000 personer mellan 16-25 år uppleva att föräldrars uppfattningar, religion eller kultur sätter gränser för vem de kan gifta sig med.

Uppskattningsvis 8500 av dessa är oroliga över att inte själva kunna välja vem de ska gifta sig med.

Och det finns indikationer på att myndigheter gör insatser först när situationen blir hotfull för den unga personen.

Men det handlar såklart om mer än giftemål. Förenklat kan det förstås som att släkten äger tjejens kyskhet. Det ses som att den tillhör familjens heder. Alla i familjen har ett ansvar och en roll för att hedern skall bevaras. Så fort hedern har svärtats ner anser många familjer att det behövs en åtgärd för att återställa den goda hedern. Ofta behövs det bara ett rykte utan någon bevisad sanning för att påverka familjens heder. Det blir ett sårbart system som alla förlorar på eftersom ingen går fri. Pappan anses ha brustit i sin kontroll över familjen. Mamman har misslyckats i sin uppfostran, och bröderna i sin övervakan.

Framförallt är det tjejerna som är de stora förlorarna. Det är deras kyskhet som är juvelen i släkten, vilken skall bevaras till vilket pris. Priset är olika högt i olika familjer och likaså friheten. För de tjejer jag träffat som lever under hårdast bevakning innebär deras verklighet att de uteslutande går i skolan och efteråt befinner de sig i hemmet. En del klockas, det vill säga att någon övervakar hur lång tid det tar för tjejerna att gå hem. Blir det fördröjning på några minuter finns det en risk för att dem kan ha hunnit göra något annat under tiden, en risk för att de betett sig på ett olämpligt sätt som kan skada hedern.

Detta olämpliga sätt övervakas ibland även i skolan som annars är en fri zon. Någon manlig släkting, såsom bror eller kusin fungerar som spion för att kunna rapportera om tjejen har skött sig eller om hon pratat med en kille. En av tjejerna jag arbetat med vågade inte lyfta huvudet och blicken då hon var rädd att hon skulle råka möta någon killes blick och en ”spion” skulle bevittna det.

En annan tjej jag haft i en grupp avslöjade sin hemlighet för mig. Det var inte hennes riktiga familj som hon bodde hos, utan släktingar som uppgett att de var hennes föräldrar till migrationsverket. De behandlade henne som en hund och kränkte henne dagligen. Hela tiden vakade de över henne för att hon inte skulle smutsa ner hedern på något sätt. Hon var 13 år och inlåst i lägenheten efter skoltid. En dag hittade släktingarna en klasskamrats telefonnummer i mobilen. De blev vansinniga då numret tillhörde en kille. Tjejen berättade att hon var rädd för sitt liv på grund av denna incident. Släktingarna som hon bodde hos hotade att skicka tillbaka henne till hemlandet. Hon visste att hon där skulle bli antingen dödad eller bortgift.

Det slutade med att hon blev tillbakaskickad.

En annan tjej berättade att hon kysst en kille och att han då fotade henne. Nu hotar han att visa hennes familj fotot om hon inte gör och ger honom vad han önskar. Både han och hon vet vad som kan vänta henne om familjen får veta att hon kysst honom, så valet för henne är enkelt i denna utpressning. Att möta killens krav.

Jag har upplevt att denna syn på sex inte bara påverkar tjejernas handlingsutrymme, utan också deras kunskapsnivå. När vi talat om sex har flera trott att en blir gravid av att endast kyssa en kille. En annan trodde att en blir gravid bara av att mensen uteblir. Då hon som 13-åring inte hade regelbunden mens innebar det för henne att hon ständigt var rädd för att vara gravid. Att vara gravid skulle innebära döden för henne. Då de fick berättat för sig hur en kvinna blir gravid vägrade en tjej att tro på det. Hon gick hem och frågade sin mamma och moster om detta. Nästa träff kom hon tillbaka och berättade att hennes mamma och moster sagt att de aldrig haft sex.

Många av dessa tjejer lever i en isolerad värld. Ofta får jag ta del av deras många stora, men också små frågor såsom: 

Vad betyder det när han drar mig i håret?
Vad betyder det att han säger att han gillar mig, men pratar mest med min kompis?

De har många gånger ingen att vända sig till och därför är det så otroligt viktigt att skapa små trygga grupper där de kan få prata fritt och ställa alla frågor som surrar i huvudet.

Det är också viktigt att personal i skolan har kunskap om denna målgrupp för att bemöta dem rätt och uppmärksamma signaler på att något inte står rätt till. Då flera av dessa tjejer är tysta och sköter sig ”syns” de inte och blir därför inte hjälpta. Likaså kan personal missa tjejer som är högljudda och klär sig mer fritt och verkar glada, men som lever med ett förtryck. Vi som möter tjejerna begränsas ofta av våra egna fördomar. Vi kanske inte förstår att även den typen av tjej kan leva med starkt begränsande hedersnormer.

Det är också viktigt att förstå den kollektiva kontrollen som alla hjälps åt att upprätthålla inklusive tjejerna själva. De håller en fasad inför varandra då de alltid bär rädslan av att bli ”angiven.” Som lärare, inte minst under sexualundervisningen, kan det vara bra att ha denna förståelse. Det blir då lättare att ge tjejerna den kunskap de behöver. Exempelvis är det kanske inte alltid att föredra att hålla sexualundervisningen med en blandad klass. Tjejerna förväntas ibland av familjen att inte ta del av informationen då det kan skada hedern. De fnissar och tittar bort. Jag fick berättat av en kurator att de hade satt på en film där ett par började kyssas. Killarna vände sig om och tjejerna reste sig och gick ut. Allt skedde utan ett ord.

Kontrollerande hedersnormer och förtryck behöver angripas från många olika håll under lång tid för att en förändring ska kunna ske. En del är att vi som möter tjejerna i vårt dagliga arbete behöver ha kunskap för att se och stötta tjejerna på rätt sätt.

Dessa tjejer får inte fortsätta vara en osynlig grupp som får hantera sina livsöden själva.

Johanna Salama
Grundare och verksamhetsansvarig för FreeZone

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista