Så har vi tänkt med vår kampanjfilm

Varför har Musikhjälpen gjort en kampanjfilm i år? Så här tänkte vi.

Musikhjälpen vill varje år höja kunskapen om det tema vi valt. I år gör vi det bland annat genom den här korta filmen som på ett enkelt sätt visar hur allvarlig situationen är för många av de som lever med hiv runt om i världen.

I Sverige får majoriteten av alla hivpositiva bromsmediciner, men i stora delar av världen ser det inte ut så och därför dör många i aids dagligen. Det vill vi uppmärksamma. Det finns ett stort stigma kring hiv och många som lever med sjukdomen vågar inte berätta om det på grund av rädsla och skam. Genom att lyfta fram det i filmen och ägna hela Musikhjälpen-veckan åt att höja kunskapen hoppas vi att fler ska känna kraft och mod att våga prata om hiv och aids utan skam.

Filmen riktar sig till de som vi verkligen vill ska engagera sig i Musikhjälpen, nämligen unga, och vi har i vårt arbete inspirerats av andra filmer på liknande teman, som amerikanska The Girl Effect och Stand Up To Cancer.

Musikhjälpen handlar både om kunskapsförmedling och insikten om att förändring är möjlig. I slutet på filmen har du därför en möjlighet att klicka på en länk för att själv kunna starta ett initiativ för Musikhjälpen 2014.

Sprid gärna filmen till kompisar och släkt för att få fler att delta i kampen att stoppa spridningen av hiv. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".