På fotot syns en pojke i ljusblå skjorta med vit käpp i en dörröppning.
När Daniel gick i andra klass blev han tvungen att sluta skolan eftersom han inte kunde se vad som skrevs på tavlan. Idag är han 15 och går i skolan tillsammans med andra med synnedsättningar och blindhet. Foto: Johan Palmgren, Mediabruket / UR
Musikhjälpen 2018

Alla har rätt att funka olika

Människor med funktionsnedsättning är en av världens mest diskriminerade grupper. Många fastnar i fattigdom, stängs ute och osynliggörs på grund av hinder och stigman. Med funktionsnedsättning är risken stor att drabbas hårdare av nöd och katastrof - och få hjälp sist.

Det finns ungefär en miljard människor med funktionsnedsättning i världen. Omkring 4 av 5 bor i låg- och medelinkomstländer där fattigdom, undernäring, vitaminbrist, sjukdom och skador är vanliga orsaker. Många lever också fattigt som en konsekvens av funktionsnedsättning och saknar möjlighet att försörja sig. Med sämre tillgång till vård, stöd och utbildning är det svårt att skapa sig en framtid.

– Situationen är helt oacceptabel, säger Radiohjälpens generalsekreterare Kristina Henschen. Det är vår skyldighet att bidra till en förändring. Människor måste få synas, höras och respekteras – för alla har rätt att funka olika!

Isolation och övergrepp

Många barn och unga med funktionsnedsättning lever isolerat, ibland utan språk eller kontakt med omgivningen och är helt beroende av familjemedlemmar. De får ofta sämre vård och löper större risk att utsättas för våld och övergrepp. Flickor är många gånger dubbelt utsatta och tvingas i en del länder till sterilisering och abort. I riktigt fattiga familjer kan i värsta fall barnets behov av mat och omsorg prioriteras bort.

Vikten av att gå i skolan

Att gå i skolan är avgörande för att komma ur fattigdom och utsatthet men forskning visar att personer med funktionsnedsättning har mycket sämre tillgång till utbildning.

Enligt uppskattningar går så många som 9 av 10 barn med funktionsnedsättning inte i skolan. Många stängs ute helt på grund av fördomar och otillgängliga skolor. Andra slutar efter bara några år för att det saknas tillgängliga läromedel eller för att lärarnas kunskap brister.

FN:s mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning antogs så sent som 2006. På många platser har viktiga steg har tagits för att förbättra situationen, inte minst för att människor med funktionsnedsättning har kämpat för sina rättigheter men ett stort arbete återstår.

Vad kan Musikhjälpen göra?

Det viktigaste är att människor får möjlighet att påverka sina liv och nå sin potential. En inkluderande skola ger både barn en bättre framtid och bekämpar fördomar.

För att samhället ska bli mer tillgängligt måste kunskapen öka hos allt ifrån vårdpersonal till lärare och lagstiftare, bland annat genom att människor med funktionsnedsättning inkluderas i samtalet. Dessutom behövs riktade insatser för att möta individuella behov. För ett barn med funktionsnedsättning kan tidig hjälp och stöd göra enorm skillnad för framtiden.

Alla har rätt att funka olika - din musik räddar liv!

Vad räcker pengarna till?

  • Runt 50 kr kan räcka till ett par kryckor som ökar en persons självständighet.
  • Runt 50 kronor kan också räcka till att utbilda en lärare under en månad i att stötta barn med funktionsnedsättning.
  • 250 kr kan räcka till ett sjukgymnastbesök för barn med funktionsnedsättning.
  • 500 kronor kan räcka till en månads dagverksamhet med rehabilitering för ett barn.
  • Drygt 1000 kronor kan räcka till en rullstol
  • 1500 kronor kan räcka till en termins skolgång för ett barn med synnedsättning

 Källor: UNICEF Sverige, Individuell Människohjälp, Svenska Afghanistankommittén, Jairos Jiri Association.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".