Musikhjälpen 2019

Slutresultat: 642 309 engagemang och 50 572 139 kronor

Klockan 20.37 på söndagskvällen släpptes programledarna Miriam Bryant, Farah Abadi och Daniel Hallberg ut ur glasburen på ”Kärlekens torg” i Västerås.

Under de sex dygn trion direktsänt har 642 309 engagemang genomförts runt om i Sverige till förmån för Musikhjälpen och temat ”Sex är inte ett vapen”.

– Musikhjälpen handlar om värme, kärlek och engagemang och det känns som att hela Sverige har genomsyrats av det den här veckan. Att så många människor gått samman för att göra skillnad är helt fantastiskt, säger Julia Blomberg, Sveriges Radios projektledare för Musikhjälpen.

– Vi har från första stund bemötts på ett fantastiskt sätt av alla representanter från staden Västerås. Sen har invånarna gått man ur huse, fått torget att koka och tillsammans har vi skapat en oförglömlig vecka. Säger bara Bästerås, vi älskar er!, säger SVT:s projektledare Pär Nordahl.

Hela Sverige har stöttat Musikhjälpens insamling

Totalt har Musikhjälpen räknat till 642 309 engagemang från privatpersoner, organisationer och företag. Publiken har önskat låtar, deltagit i tävlingar och auktioner, bidragit till digitala och fysiska bössor och startat egna insamlingar. Totalt har 4 538 digitala bössor startats.

De insamlade pengarna

När sändningen avslutades ikväll stod totalsumman på 50 572 139 kronor. Den slutgiltiga siffran kommer att justeras, eftersom öronmärkta pengar brukar fortsätta att komma in även efter veckan. Radiohjälpen kommer nu att säkerställa att de insamlade pengarna fördelas dit där de behövs som mest.

– Det viktiga arbetet mot det sexualiserade våldet fortsätter runt om i världen, säger Radiohjälpens generalsekreterare Kristina Henschen, som förutspår ett stort antal ansökningar från partnerorganisationer.
– Tack till alla er som gjorde detta möjligt.