hjärtslag - epilogen

Nyfikenheten ska både stillas och väckas - väl?

I det tolfte och sista Hjärtslag funderar vi naturligt nog över slutet. Vilken föreställning är bäst - premiären eller den sista? Sista scenbilden - hur gör vi så att den fastnar på näthinnan för evigt? Visst måste vi avsluta på övervåningen - inte nöja oss med mindre. Hur förbereder vi oss för ett slut? Och hur förbereder sig de kreativa för att avsluta? I ett slut finns en inbyggd inledning -en plats för nyfikenhet. 

De personer som medverkar är dirigenterna Herbert Blomstedt och Andreas Hanson, Kungliga operans VD Birgitta Svendén, scenografen Lars-Åke Thessman, musikterapeuten Ann-Sofie Paulander, musikprofessorn Hatto Beyerle, författaren Horace Engdahl, tonsättaren Johan Söderqvist, dramaturgen Stefan Johansson och historikern Arne Jarrick.

Vi hör musik av Alban Berg, Söderqvist, Riccardo Zandonai, Bach och Magnus Eldenius.
Pianomusik av och med Peder Hofmann.
Musik med Beatles, Frank Sinatra, Staatskapelle Berlin och Barenboim, Dresdens Statskapelle ledda av Blomstedt vid Mozart, Dead can dance, Italienska radions kör och orkester ledda av Gianandrea Gavazzeni, Fred Astaire och Musikhögskolans kammarkör från Göteborg ledda av Gunnar Eriksson. Där hörde vi delar av en text av Tomas Tidholm.
Dessutom It's a man's, man's, man's world med James Brown, Big Maybelle, Sekouba Bambino och Lani Groves. Och så lite Volareintroduktion med Modugno. 
I Patriks mellanspel lyssnar vi till en mix av några artisters sista inspelningar: The Band, Jussi Björling, Marvin Gaye och Dinu Lipatti - plus lite Beatles, lite Cabaret och lite Humphrey Bogart. Dessutom världens mest kända filmskrik: The Wilhelm Scream, som använts i över 250 filmer!

Detta nedan är den förenklade versionen av Hjärtslag utan musik.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista