Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Onyttiga livsmedel till barn

Publicerat onsdag 25 juli 2007 kl 11.10
Louise Ungerth, KfS med årets bästa (da Müsli) och sämsta produkt (Sippah, Danonino och Nalle Puh kex) som riktas till barn.

Det finns alltför mycket onyttigheter i de livsmedel som marknadsförs till barn, enligt Konsumentföreningen Stockholm (KIS). Många av de livsmedel som har roliga figurer på förpackningarna är fortfarande för söta, för salta och har alldeles för litet fibrer, enligt KIS. En majoritet, 65 procent, av föräldrarna i KIS så kallade föräldrajury anser därför att marknadsföring av sådana livsmedel bör förbjudas.

Konsumentföreningen Stockholm kom med en rapport i vilken de kartlagt näringsvärdet och nyttigheten i livsmedel riktade mot barn och hur de marknadsförs. Ulrika Lambert, informatör på konsumentföreningen, säger att det handlar om livsmedel riktade till barn och det är inte godis, chips och läsk, utan det är flingor, mejeriprodukter och kex. De är speciellt riktade till barn - de som har roliga förpackningar, det är gubbar på dem, tecknade figurer, det kan vara så att man lockar med något spel, pussel, osv.

Vilka trender ser ni med bland de här produkterna?

-De är fortfarande fetare, sötare och för salta jämfört med andra produkter. Det skedde förbättringar, men mellan 2006 och 2007 är det inte stora förändringar jämfört med 2005 och 2006 - så det är går inte så fort.-

Hur påverkar sådana undersökningar industrierna?

-Vi ser mera nyckelhålmärkta produkter med roliga förpackningar, vi ser minskat antal leksaker, nu är det mer pussel och rebusar, det finns förändringar som gäller näringsvärden, men det är fortfarande för mycket socker i många av dem.-

I den föräldrajury som deltagit i undersökningen är det ganska jämt mellan de som är emot marknadsföring för barn och dem som är för.

-Men, säger Ulrika Lambert, nästan alla föräldrar tycker att det måste vara nyttiga produkter, det kan vara lite kul med leksak men annars....-

Helena Giertz informationsdirektor på Procordia Food anser att förbud av marknadsföring inte är så bra idé.

-Finns det onyttig mat eller finns det onyttigt beteende? Det finns utrymme för alla livsmedel, men inte allting. Mat är ju glädje och vi måste också unna oss det som innehåller mera fett eller socker.-

Hur går det ihop med stora företag som vill ha mer marknadsföring av sina produkter och de grupper som vill ha mer nyttiga produkter för barn?

-När det gäller efterfrågan av mer nyttig mat har den generellt sett blivit större, och det betyder att industrier jobbar för att tillfredställa den efterfrågan, när det gäller marknadskommunikationen till barn så har vi idag regelverk och frivilliga riktlinjer som fungerar väldigt bra i Sverige. Och det finns självsanerande system var för både annonserar och livsmedelföretag  som har till uppgift att granska så vi inte gör felsteg. Och vi är mycket uppmärksammade på kommunikation och framför allt med föräldrar som har barn under 11 år.-

Konsumentföreningen valde i år två produkter riktade till barn - Ulrika Lambert:

-Som bästa produkt för barn har vi i år utsett - müsli och som sämst sugrör med olika smaker, helt värdelöst tycker vi.

Reporter: Maksim Lapitskij

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".