Svensk flagga högt i topp

Ett starkt varumärke Sverige är bra för oss alla

Svenska värderingar ligger till grund för det hur vi uppfattas i världen. De stärker landets varumärke och det är de som ger oss en konkurenskraft i världsklass.

Det hur världen ser på Sverige är viktigt för var och en av oss påminner Svenska Institutet som i tisdags presenterade sin årliga Sverigebildsrapport i samband med en konferens på temat Har Sverige ett klimat för framgång? Vår reporter Olgica Lindquist var där.

När Olle Westberg, Svenska institutets generaldirektör talar om varumärket Sverige då har han all anledning att säga att Svenska flaggan står i topp.

Att Sverige är ett starkt varumärke visas i den senaste av undersökningarna bland 25 000 människor i 35 länder. Nation Brands Index studie, årets tredje, som igen toppas av Storbritannien, tilldelar nämligen vårt land en 7:e plats.

Denna studie mäter hur länderna uppfattas när det gäller export, befolkning, samhällsstyrning, turism, kultur samt hur attraktiva de är som talangmagneter.

Samhällsstyrningen, internationella insatser för miljön och fattigdomsbekämpningen är det som Sverige uppskattas mest för. Värre är det i frågan om det kulturella arvet.

Thomas Carlhed är strategi och varumärkesansvarig på Svenska Institutet och han menar att vi borde satsa på att ytterligare betona just det som vi redan är bra på.

Ett kraftfullt och positivt nation-branding, landets varumärke, ger viktiga fördelar. Omvärldens bild avspeglas i svenska företags förmåga att attrahera konsumenter, investerare och talang. Detta ger oss alla fördelar och det är därför vi alla borde agera som Sverigeambassadörer - menar Olle Westberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".