Underkläder försedda med kondomficka fick silver

I helgen avgjordes EM i Ung Företagsamhet i Stockholm. För nittonde året i rad tävlade drygt 160 ungdomar från 31 länder i att vara framgångsrika och unga företagare.

Sveriges bidrag stod företaget S.T.A.T UF  för, med sina underkläder försedda med kondomficka. En av grundarna, Henrik Giver berättar om deras produkt.

Reporter: Åsa Lundström

Henrik Giver har tillsammans med Nick Larsson och Michael Simby, alla från Helsingborgstrakten, startat det unga företaget S.T.A.T UF, S.T.A.T. står för Sooner Than Already There, alltså ungefär ”hellre nu än redan försent”. Killarna betonar hela tiden hur viktigt det är att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar, och Nick Larsson menar att deras produkt, en kalsong eller en BH med en kondomficka, kan underlätta det rent praktiskt krångliga med att ta fram en kondom.

Organisationen Ung Företagsamhet jobbar för att få ungdomar att upptäcka näringslivet. Gymnasielever kan under ett år prova på hur det är att starta, driva och utveckla ett eget företag. Via regionala mässor vaskas deltagare till ett SM fram, och vinnaren därifrån blir alltså Sveriges bidrag till Europamästerskapen. I övriga länder fungerar det på ungefär samma sätt. Det säger Åsa Berg, ansvarig för EM i Ung Företagsamhet:

Bland årets bidrag fanns till exempel från Israel ”Soaprise” en tvål som gömmer en leksak, som alltså är tänkt ska få barn att vilja tvätta händerna, och Maltas unga företag erbjuder en översättningstjänst till mobilen.

Estlands bidrag är ett slags dominospel som tränar matematik, som kan användas både i skolor och hemma. På varje bricka står en ekvation, till exempel 13*5, och den summan är första talet på en annan bricka med en ny ekvation och så vidare.

Bakom mattespelet står Elin Mänd och Eva Knoll, och de tycker att det är värdefulllt att vara med i EM för Företagsamhet, där de kan se andras idéer och hur andra har tänkt.

- En mycket bra erfarenhet, tycker Elin Mänd från Estland. Och EM-generalen Åsa Berg lyfter också fram olika egenskaper som ungdomarna får med sig från sitt företagande.

Vinnare i tävlingen blev tyska Image BB för deras PR-film om sin hemkommun, och det unga företaget hade också bäst presentation, ekonomi och marknadsföringsstrategi. Den svenska kondomkalsongen räckte till en silvermedalj, och killarna i det unga företaget S.A.T.S. UF som precis tagit studenten, driver nu företaget som ett handelsbolag och siktar på att efter årsskiftet starta ett aktiebolag, berättar Nick Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista